Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

‘Fintech zorgt ook voor een revolutie binnen creditmanagement’

Fintech, blockchain, Artificial Intelligence en Internet of Things – een kleine greep uit de nieuwste technologieën die ons al even om de oren vliegen. Technologie en communicatie zijn sinds de afgelopen jaren onlosmakelijk met elkaar verbonden. De vraag is nu hoe we een brug kunnen slaan om deze twee nog dichter bij elkaar te brengen. Tijdens de Credit Expo – die geheel in het thema ‘Digitalisering’ stond – betoogde Don Ginsel, directeur van Holland Fintech, dat er een kettingreactie gaande is. ‘Deze is nu nog onzichtbaar, maar nieuwe technologieën als fintech en bijvoorbeeld blockchain zijn straks niet meer weg te denken uit onze maatschappij.’ Ook binnen creditmanagement, want volgens Ginsel ziet ook de wereld van de credit manager er dankzij fintech over tien jaar heel anders uit.

Financial Technology – oftewel fintech – is een onderwerp dat momenteel veel aandacht krijgt en waar flink in geïnvesteerd wordt. ‘Het doet mij een beetje denken aan de internetbubbel in de jaren ’90. Jarenlang werd er gesproken over dé revolutie van de eeuw, namelijk het internet. Iedereen was enthousiast, maar er gebeurde vrij weinig. Mensen raakten teleurgesteld, startups gingen failliet en we gingen allemaal weer terug naar de ‘normale’ wereld. Tot het moment dat we er niet meer over hadden. Vanaf toen kwam het internet op en konden we niet meer om de implementatie heen’, vertelt Don Ginsel. Met fintech lijkt hetzelfde aan de hand. Startups schieten als paddenstoelen uit de grond en grote spelers zoeken naar hoe zij hierop kunnen acteren. ‘Grote gevestigde namen zoeken de interactie op met deze nieuwe innovatieve spelers en zo zien we een geheel nieuwe infrastructuur ontstaan die over alle industrieën heen gaat. Het lijkt er dus op dat we niet te maken hebben met een hype, maar met een ware revolutie’, gaat hij verder.

Impact fintech op creditmanagement

Nieuwe technologieën volgen elkaar in rap tempo op. Volgens Ginsel brengen deze nieuwe technologieën producten en dienstverlening dichter bij elkaar, mits de gebruiker ervoor openstaat: ‘Het begint met nieuwsgierigheid. Het is belangrijk dat we willen begrijpen en leren hoe het zit. In dit geval stellen we onszelf de vraag: welke impact heeft fintech op creditmanagement?’ Dankzij fintech worden functies geautomatiseerd en volgens Ginsel moeten we hier nieuwsgierig naar zijn om ons te kunnen blijven ontwikkelen. ‘De toekomst heeft zowel bedrijven als individuen veel te bieden. Er wordt binnen finance op ieder gebied wel ‘iets’ gedaan om te innoveren en veel ontwikkelingen hebben impact op creditmanagement. Niet alleen het afhandelen van betalingen is relevant, ook is het belangrijk dat er zoveel mogelijk betalingen kunnen plaatsvinden. Zo biedt de PSP (payment service provider) meerdere betaaloplossingen voor webshops. Hiermee winnen bedrijven het vertrouwen van de klant.’ Gevolg hiervan is dat er ook veel effectiever gewerkt wordt binnen credit management vertelt Ginsel: ‘Fintech-partijen zijn zowel de online winkeliers als de consumenten van dienst door hun data gedreven service. Bedrijven krijgen namelijk inzicht in het betalingsgedrag van hun klanten. Andere mogelijkheden voor klanten zijn bijvoorbeeld achteraf of gespreid betalen, makkelijker inloggen of voorzien worden van extra informatie.’

Impact nieuwe Europese betaalwet: PSD2

Ook de nieuwe Europese betaalwet, de PSD2, gaat volgens Don Ginsel impact hebben: ‘Banken zijn over enkele jaren verplicht betaalgegevens van hun klanten te leveren aan derden die daarom vragen. Klanten moeten hier uiteraard wel toestemming voor geven. De wereld heeft ontzettend veel te bieden en dankzij API’s kan er een compleet dashboard gecreëerd worden van alle financiële gegevens van klanten. Risico’s kunnen door alle beschikbare data vooraf veel beter ingeschat worden, zodat creditmanagement-afdelingen zich in de toekomst kunnen focussen op echte probleemgevallen. Ik verwacht dat over tien jaar de administratieve handelingen volledig geautomatiseerd en geoutsourcet worden.’

Dat de komst van fintech het vak creditmanagement gaat beïnvloeden, is volgens de directeur van Holland Fintech en member Onguard een feit. Het is echter aan de organisaties hoe zij hiermee omgaan: ‘Zet alles op scherp, luister naar de klant en wees vooral nieuwsgierig naar hoe úw organisatie kan meedeinen op de golven van deze revolutie.’

Bron: CMweb

© 2017 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...