Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Drie tips om fraude te voorkomen

Zo ontmasker je een fraudeur

Slachtoffer worden van een dergelijke fraudeur geeft veel frustratie.

Ze bestaan: ondernemingen die goederen of diensten afnemen, maar absoluut niet van plan zijn te betalen. Slachtoffer worden van een dergelijke fraudeur geeft veel frustratie. Hierbij wat tips om inkoopfraude eerder te zien aankomen.

  • Vormen van fraude
  • Drie tips om fraude te voorkomen
  • Soms lijkt het verdacht, maar…

Vormen van fraude

Fraude kan op verschillende manieren gepleegd worden. Maar er zijn twee vormen van fraude die veelvuldig voorkomen.

  • Een fraudeur bestelt in een korte tijd veel goederen en laat alles afleveren in een gehuurde loods of algemene marktplaats. De goederen worden direct opgehaald en doorverkocht. De fraudeur verdwijnt met de noorderzon en laat een leeg bedrijf achter zonder veel waarde.
  • Een fraudeur pretendeert werknemer te zijn van een bestaand en betrouwbaar bedrijf. Hij plaatst een bestelling en geeft opdracht de goederen op een specifiek adres af te leveren. De fraudeur haalt de goederen daar snel weg. Het bedrijf waar hij zogenaamd werkt, heeft niets besteld of ontvangen, maar krijgt wel de facturen toegestuurd.

Helaas is het ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk om een fraudeur altijd voor te blijven. En zelfs als je gebruik maakt van informatierapporten staat er natuurlijk nooit expliciet: pas op, fraudeur. Het is wel mogelijk om aan de hand van informatie een beeld te vormen of een onderneming wellicht te kwader trouw is.

Indicatoren van fraude

Hier zijn enkele voorbeelden die een indicatie kunnen geven: antecedenten van bestuurders, diverse veranderingen van directieleden, een opvallend rooskleurige financiële positie, het gebruik van ‘vreemd’ briefpapier, opmerkelijk veel mobiele telefoonnummers of bijvoorbeeld een zeer recente oprichtingsdatum. Natuurlijk zijn dit niet de enige aanwijzingen. Bovendien zie je bij fraude zie je vaak een combinatie van factoren, en dan moeten de alarmbellen toch wel gaan rinkelen.

Drie tips om fraude te voorkomen

  1. Luister naar anderen
    Neem contact op met andere leveranciers. Zij hebben vaak al ervaringen met de afnemer opgebouwd en kunnen aangeven of er slechte bedoelingen zijn. Ben kritisch en
  2. Wees alert op verdacht gedrag
    Een fraudeur kan zich verraden door niet of niet goed over de prijs te onderhandelen, niet over de juiste faciliteiten te beschikken (zoals koelinstallaties) of totaal onbekend te zijn in de branche. Beschouw het als een alarmsignaal als er geen vaste telefoonnummers zijn, als het briefpapier er vreemd of anders uitziet dan normaal, of wanneer het afleveradres afwijkt van het hoofdadres.
  3. Doe een dubbelcheck
    Controleer de betrouwbaarheid van een debiteur. Check eventueel de KvK-gegevens, of gebruik een informatierapport, zodat je weet met welke onderneming je zaken doet.

Faillissementsfraude

Bovenstaande zaken zijn met name gericht op inkoopfraude. Maar daarnaast komt faillissementsfraude natuurlijk ook wel vaker voor. Hier is als ondernemer echter veel moeilijker mee om te gaan, omdat je in veel gevallen niet kunt anticiperen op een vooropgezet faillissement. Hierover kunt u meer lezen in het eerder gepubliceerde artikel Pas op voor faillissementsfraude.

Soms lijkt het verdacht, maar…

Tot slot wil ik benadrukken dat er soms meerdere ‘verdachte’ factoren aanwezig zijn, zonder dat het om fraude gaat. Zorg dat je ervan bewust bent dat dit kán voorkomen, bijvoorbeeld bij startende ondernemers. Die hebben misschien nog niet alles optimaal geregeld en het zou jammer zijn wanneer je nieuwe potentiële klanten de deur wijst en hierdoor extra omzet misloopt. Want dat is zou een gemiste kans zijn…

© 2017 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...