Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Creditmanagement

Wat is Creditmanagement?

Credit Management is het proces van kredietverlening, van het zetten van de condities waaronder krediet wordt verleend, tot het innen van krediet wanneer het verschuldigd is. Het is een functie binnen een bedrijf om kredietbeleid te beheren en te controleren, om omzet te verbeteren, klant tevredeneid te behouden/te vergroten en om financiele risico’s te beheersen.

Credit Management is meer omvattend dan de financiële administratie, het beslaat de werkzaamheden in het gehele order-to-cash proces. Credit Management zorgt voor een gezond debiteurensaldo, voor een effectief en efficient inningsbeleid, met als resultaat hoge klanttevredenheid en lage afschrijvingen op debiteuren.

Creditmanagement heeft als doel:

  • Beperken en beheersen kredietrisico’s;
  • Optimaliseren van werkkapitaal;
  • Verantwoord omgaan met klantgegevens;
  • Behouden of verbeteren van klanttevredenheid.

Creditmanagement heeft een rol in de gehele “credit life cycle” van een klant, dit kan een consument of een bedrijf zijn:

  • Bij aanvraag van krediet, bij een eerste bestelling/levering op achteraf betalen;
  • Bij normaal klantbeheer;
  • Bij achterstandsbeheer.

De belangrijkste activiteiten van creditmanagement in deze credit life cycle zijn:

  • Beoordelen van (toekomstige) debiteurenrisico’s;
  • Bepalen van kredietwaardigheid, accepteren van kredietrisico en het vaststellen van de bijbehorende condities;
  • Periodiek reviseren van limieten en condities;
  • Tijdig innen van uitstaande facturen;
  • Continuïteit van cashflow waarborgen;
  • Vinden van een juiste balans tussen klantbelang en klanttevredenheid en de financiele doelstellingen in geval van tijdelijke of serieuze betalingsproblemen;
  • Preventief of actief onderhouden van klantcontacten.

Modern creditmanagement maakt gebruik van activiteiten en middelen die gangbaar zijn in andere onderdelen van de bedrijfsvoering:

  • Omni-channel/multi-channel, de inzet van traditionele contactmogelijkheden (brief, e-mail, bellen, SMS) en moderne contactmogelijkheden (web chat, web self service, IVR, chat bot etc.);
  • Advanced Analytics technieken om interne en externe data intellegent te gebruiken voor segmentatie en differentiatie mogelijkheiden (scoring, machine learning, artifical intellegence).

Samengevat:

Creditmanagement heeft als doel het beperken en beheren van kredietrisico’s en het optimaliseren van werkkapitaal terwijl verantwoord wordt omgegaan met klantgegevens en de klanttevredenheid wordt behouden of verbeterd.

Creditmanagement heeft een rol in de gehele “credit life cycle” van een klant (consument of bedrijf):  bij aanvraag van krediet, bij een eerste bestelling/levering op achteraf betalen, bij normaal klantbeheer en bij achterstandsbeheer.

© 2020 VCMB - Website door: New Fountain

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...