Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Creditscoring

Creditscoring is een methode voor het evalueren en bepalen van de kredietwaardigheid van een klant door toepassing van een set regels op informatie die is verzameld in een database.

Met behulp van een creditscore kunnen de prestaties van klanten wat betreft kwaliteit en kwantiteit worden beoordeeld en vergeleken. De creditscore is dus een betere en meer zinvolle meting dan een score die enkel gebaseerd is op betalingsprestaties of de betalingstermijn.

De functies voor creditscoring in de credit management software brengen niet alleen interne en externe gegevens samen, maar pakken ook de problemen aan die door traditionele creditscores worden genegeerd. Zo wordt er een bruikbare oplossing geboden voor creditmanagers.

Hoe werkt het?

Het programma kijkt naar de activiteiten die plaatsvinden tussen een leverancier en afzonderlijke klant en wordt er een echte analyse van elke specifieke relatie gemaakt. Ook wordt er gekeken naar factoren zoals het aantal uitgegeven facturen en de inzet die vereist is om een betaling te kunnen innen. Nagekomen beloftes kunnen een score bijvoorbeeld verbeteren, terwijl gebroken beloftes een score kunnen verlagen.

Bij het bepalen van de score kan ook gebruik worden gemaakt van externe informatie, zoals een bijna overschreden kredietlimiet en informatie over een kredietverzekering. Ook kan er worden gekeken naar essentiële informatie uit andere systemen die naar de database kunnen worden geïmporteerd, zoals risicocodes, locatie en orderstops.

De creditscore is in feite een beoordeling van de kwaliteit van de relatie met een klant wat betreft financiële en niet-financiële activiteiten. Deze belangrijke gegevens zijn alles wat u nodig hebt om de score voor een afzonderlijke klant te bepalen.

De resulterende creditscore wordt weergegeven op het scherm met klantinformatie, in een rapport over de klant en ook in het overzichtsrapport met de historie van de creditscore voor elke klant.

Wat zijn de voordelen van creditscoring voor uw bedrijf?

Het gebruik van een creditscore heeft duidelijke voordelen voor creditmanagers. Ze kunnen sneller, nauwkeuriger en consistenter werken en ze kunnen aan de hand van creditscores de kredietverliezen verlagen, activiteiten prioriteren en uiteraard een heldere risicoanalyse maken. Door te kiezen voor een duidelijk en consistent creditscoringbeleid kunnen creditmanagers tevens de prestaties van klanten, de historische trendanalyse en buiten het patroon vallende uitzonderingen met elkaar vergelijken.

Maar in de eerste plaats kunnen individuele creditscores worden gebruikt om klanten te segmenteren, ze in de juiste workflow te plaatsen en de beste acties voor elke klant te creëren. U kunt ook acties genereren voor iemand binnen de organisatie, zoals een tijdelijke verandering van de workflow, een waarschuwing of een escalatie.

Met de creditscores kunnen bedrijven een compleet beeld van elke klant vormen en kunnen financiële afdelingen op den duur een betere risicoanalyse maken, efficiënter werken en schulden prioriteren en verlagen.

© 2019 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...