Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Key Performance Indicator (KPI)

Letterlijk vertaald kritische prestatie-indicator, een KPI geeft dus een belangrijk aspect weer van hoe processen, software, machines of personen presteren. Bekende financiĆ«le KPI’s zijn bijvoorbeeld solvabiliteit en liquiditeit.

Key Performance Indicators in de praktijk?

Een KPI komt tot stand door te meten. Als duizend klanten zich abonneren voor een streamingservice en er na 2 maanden 20% het abonnement annuleert kan dat een indicatie zijn van slechte service. Wanneer klanten afhaken van een product of service noemen we dat churn. Churn is vaak een belangrijke KPI voor de mate van klanttevredenheid, aangezien klanten niet afhaken van een goede service. Om het percentage aan churn te verminderen moeten er naar andere cijfers gekeken worden. Welke cijfers hebben het meeste invloed op de KPI?

Als dat wordt vastgesteld, dan ben je dichter bij de oorsprong van het probleem. Stel dat de 20% afhakende niet in Nederland maar in Duitsland woonden. De nationaliteit van klanten is dan ook een KPI omdat het belangrijke informatie weergeeft over de prestatie van de service. In dat geval is het duidelijk dat de service niet goed is afgestemd op de behoeften van een andere nationaliteit. Hierdoor past bijvoorbeeld Netflix zijn aanbod in series en films per land of regio aan.

Voor meer informatie neem contact op met credipedia@vcmb.nl

 

© 2020 VCMB - Website door: New Fountain

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...