Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

‘Mensen verliezen overzicht financiën door online rekeningen’

Veel mensen verliezen het overzicht over hun financiën omdat bijvoorbeeld rekeningen online binnenkomen. Dat blijkt uit een rapport van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Zeker twee op de vijf Nederlanders hebben überhaupt moeite met het overzicht over de financiële situatie.

Mensen die niet vaardig zijn in de digitale wereld zoals ouderen, lopen volgens het Nibud het risico om rekeningen  over het hoofd te zien vanwege online omgevingen waarin deze binnenkomen. Door automatische incasso’s vergeet verder bijna de helft van de Nederlanders abonnementen. Vroeger kwamen de rekeningen daarvoor nog via de gewone post, nu gaat dat veelal via e-mail of komen de mails in een speciale abonnee-omgeving op de website van de aanbieder te staan. Daardoor worden rekeningen vaak te laat betaald.

Gebrek aan overzicht

De groep mensen van 18 tot 35 jaar heeft vaker te maken met een gebrek aan overzicht. Zo weten ze vaak niet wat voor abonnementen er allemaal lopen en ontbreekt het hen aan een eenduidig systeem voor de financiën.

In totaal hebben zeker twee op de vijf Nederlanders moeite met het overzicht over hun financiële situatie. Die mensen hebben vaker betalingsachterstanden en staan vaker rood dan mensen die hun administratie wel op orde hebben.

Door automatische incasso’s vergeet verder bijna de helft van de Nederlanders abonnementen. Vroeger kwamen de rekeningen daarvoor nog via de gewone post, nu gaat dat veelal via e-mail of komen de mails in een speciale abonnee-omgeving op de website van de aanbieder te staan. Consumenten geven aan belangrijke rekeningen die via de mail komen makkelijker over het hoofd te zien dan papieren rekeningen.

Het Nibud raadt mensen aan altijd meldingen via de mail aan te zetten voor rekeningen. Verder vindt de organisatie dat bedrijven en instellingen rekeningen ook altijd kosteloos per post moeten sturen. Consumenten moeten hun belangrijke documenten op een geordende manier bewaren en rekeningen snel verwerken.

‘Maak rekeningen op papier kosteloos’

Het Nibud raadt mensen aan altijd meldingen via de mail aan te zetten voor rekeningen. Verder vindt de organisatie dat bedrijven en instellingen rekeningen ook altijd kosteloos per post moeten sturen.

Consumenten wordt verder aangeraden om hun belangrijke documenten op een geordende manier te bewaren en rekeningen zo snel mogelijk te verwerken.

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...