Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Belangrijkste factoren voor betalingsachterstanden

Betalingsachterstanden bij binnenlandse en buitenlandse B2B-klanten zijn voornamelijk het gevolg van liquiditeitsproblemen, kopers die openstaande facturen als een vorm van financiering gebruikten en de complexiteit van de betalingsprocedure.

door liquiditeitsproblemen

  • De binnenlandse B2B-klanten van respondenten in Nederland stelden betalingen meestal uit vanwege liquiditeitsproblemen (52,8%). Dit ligt met 52,6% even hoog bij de respondenten in West-Europa die de dezelfde reden vermeldden.
  • 39,7% van de ondervraagden in Nederland geeft aan dat de betalingen door hun buitenlandse B2B-klanten werden uitgesteld vanwege liquiditeitsproblemen. Dit percentage ligt iets hoger dan wat algemeen in West-Europa (34,5%) werd vastgesteld.

door financiering

  • Als andere redenen voor betalingsachterstanden gaven Nederlandse respondenten op dat zowel binnenlandse als buitenlandse B2B-klanten hun uitstaande facturen gebruikten als een vorm van financiering (binnenlandse: 35,8%; buitenlandse: 21,5%) en de complexiteit van de betalingsprocedure (binnenlandse: 18,8%; buitenlandse: 31,1%).

verlies van inkomsten

  • 13,5% van de respondenten in Nederland gaf aan dat ze inkomsten verloren hebben zien gaan als gevolg van de betalingsachterstanden; 14% verklaarde dat ze betalingen aan hun eigen leveranciers hebben moeten uitstellen.

Bron : Atradius

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...