Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Beter mobiel betaalgedrag?

Maak mobiel betalen onderdeel van je incassotraject.

Een mooie strik zat er nog net niet om. Maar wat een prachtig cadeau hebben creditmanagers in de schoot geworpen gekregen met de introductie van mobiel betalen! Nederlandse banken als ING, Bunq, Rabobank en ABN Amro hebben tegenwoordig allemaal populaire mobiele betaalapps. En daar ligt een geweldige kans voor een gestroomlijnd incassotraject en het creëren van betere debiteuren.

Bijna driekwart betaalt mobiel

Laat ik dat verduidelijken aan de hand van een voorbeeld. Voor een waterleidingbedrijf verzorgt Mail to Pay het minnelijke incassotraject. De debiteuren van dit bedrijf benaderen wij onder andere met e-mails en sms-berichten. In die e-mails en sms-berichten bieden wij de debiteur met een link de mogelijkheid om mobiel te betalen via de internetbankierenapp van hun eigen bank. Ruim 70(!) procent van de debiteuren die wij aanschrijven, doet dat inmiddels. Dat is twee keer zo veel als 2,5 jaar geleden.

Voordelen mobiel betalen

Mooie resultaten dus. Maar waarom zou je die willen halen? Mobiel betalen als onderdeel van het incassotraject heeft een aantal voordelen. Uit onze ervaringen blijkt dat als je een debiteur herinnert aan zijn betaalverplichting of aanmaant om te betalen en je biedt hem daarbij de mogelijkheid om dat mobiel te doen, dan krijg je sneller betaald. Met andere woorden: je klant wordt een betere debiteur. Bij bovengenoemd waterleidingbedrijf gaat het zelfs zo goed, dat het geen gebruik meer maakt van incassobureaus en deurwaarders.

Optimaliseren voor mobiel betalen

Let wel: goede resultaten komen niet vanzelf aanwaaien. Je moet deze tool goed inzetten. Sms’jes en e-mails sturen die geoptimaliseerd zijn voor mobiel betalen en ook landingspagina’s ontwerpen die mobiel betalen mogelijk maken. Schrijf korte teksten en gebruik grote knoppen in je online uitingen, zodat iemand met een paar swipes en een klik op de button zijn betaalopdracht kan geven.

Gestroomlijnd incassotraject

Een ander groot voordeel van mobiel betalen is dat het incassotraject gestroomlijnd verloopt. Een brief met daaraan een acceptgiro waarvan de gegevens moeten worden overgetypt in het internetbankierenprogramma, daar kan nogal wat fout gaan. Met alle gevolgen van dien. Met mobiel betalen via een betaallink is er geen risico dat het rekeningnummer, kenmerk of bedrag verkeerd wordt ingevuld.

Consument wil mobiel betalen

En last but not least: klanten, en zeker jongere klanten, wíllen steeds vaker het liefst mobiel betalen. Ik merk het ook aan mezelf. Laatst moest ik een verzekering afsluiten. Uit de verschillende aanbiedingen die ik kreeg, koos ik de duurdere. Simpelweg, omdat ik bij deze aanbieder alles in één keer kon afhandelen door mobiel te betalen. Ik sta daar niet alleen in, weet ik. Trendwatchers voorzien dat mobiel betalen straks de normaalste zaak van de wereld is. Mensen kiezen voor gemak en dus ook voor het gemak van mobiel betalen. Kun je ze dat niet bieden? Dan gaan ze met hun klandizie ergens anders heen.

Bron: Mail to Pay , Beeldmatriaal Metro Nieuws

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...