Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

BKR scherpt maatregelen tegen verwijderen kredietregistratie aan

Verwijderen kan niet

Het verwijderen van een kredietregistratie bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) kan niet. De stichting heeft extra maatregelen genomen om te voorkomen dat kredietregistraties onterecht verwijderd kunnen worden.

BKR gaat kredietverstrekkers die beweren wel een registratie te kunnen verwijderen harder aanpakken, zo kondigt de stichting dinsdag aan. BKR registreert onder meer leningen van consumenten.

Volgens BKR betalen veel consumenten in Nederland onterecht veel geld aan bedrijven die claimen de registratie te kunnen verwijderen.Geldverstrekkers worden door zulke partijen juridisch en op andere manieren onder druk gezet om terechte kredietregistraties te verwijderen.

Dit werd onlangs ook nog duidelijk in een uitzending van consumentenprogramma Radar. ”Concrete informatie wegpoetsen is geschiedvervalsing, waarvan consumenten uiteindelijk de dupe worden”, aldus bestuurder Peter van den Bosch van BKR. Bovendien moeten ook geldverstrekkers zich op betrouwbare informatie kunnen baseren als zij een krediet of hypotheek aan een klant verstrekken.

BKR gaat scherper toezien op wijzigingen en zal de samenwerking met bedrijven die de regels moedwillig overtreden staken. Geldverstrekkers moeten daarnaast bij het aanpassen van een registratie dit vanaf 1 februari schriftelijk toelichten.

Consumenten die het niet eens zijn met hun kredietregistratie kunnen contact opnemen met hun kredietverstrekker. Als dit geen oplossing biedt, kunnen ze naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen.

Wat je moet weten over gewijzigde regels voor BKR-registraties

Bureau Krediet Registratie (BKR) registreert kredieten vanaf december 2016 op een andere manier. NU.nl zet op een rij wat dit voor jou betekent.

BKR houdt onder meer bij welke leningen en doorlopende kredieten consumenten hebben afgesloten.

Het bureau heeft data over persoonlijke leningen, aankopen op afbetaling, de mogelijkheid om rood te staan, creditcards, betalingsachterstanden op de hypotheek, schuldregelingen en private-leaseregelingen.

Kredietverstrekkers kunnen aan een registratie zien of een consument al leningen heeft afgesloten en die ook terugbetaalt. Dit moet het makkelijker maken om in te schatten of het verstandig is om aan deze consument een krediet te verstrekken.

De wijzigingen hebben te maken met een Europese richtlijn die in de Nederlandse wet is ingevoerd.

BKR houdt nu ook lagere kredietbedragen bij.

Het gaat om kredieten van meer dan 250 euro. Iedereen die meer dan 250 euro rood kan staan, zal dan in de registratie opgenomen worden.

Eerder registreert BKR alleen kredieten van minimaal 500 euro.

Het bureau kijkt ook naar kredieten met een kortere looptijd.

BKR registreert nu ook kredieten met een looptijd van minstens een maand registreren. Voorheen kregen alleen kredieten met een looptijd van meer dan drie maanden een vermelding.

BKR doet dit om problemen rondom schulden te verminderen. “Mensen die betalingsproblemen hebben, stapelen vaak korte schulden. Deze wijziging voorkomt stapeling van onzichtbare, korte kredieten”, aldus de organisatie.

Per december 2016 geldt er geen bovengrens meer.

Tot december hield BKR alleen kredieten tot 100.000 euro of 175.000 euro bij. De bovengrens varieert per type krediet.

Sindsdien worden alle kredieten boven de 250 euro bijgehouden.

Volgens BKR verandert er in de praktijk weinig.

De wijzigingen maken het volgens BKR voor consumenten niet lastiger om een krediet af te sluiten. Ook heeft het geen invloed op het maximale hypotheekbedrag dat geleend kan worden.

“Als je een krediet of hypotheek afsluit, dien je al je bestaande leningen en kredietfaciliteiten aan de geldverstrekker op te geven. Of die nu bij BKR geregistreerd staan of niet”, stelt het bureau. “Voor de hoogte van de lening of hypotheek maakt dat na 1 december geen verschil.”

Bijna alle volwassen Nederlanders zijn al bij BKR geregistreerd.

In een reactie op het nieuws dat de registratie wordt aangepast, hebben veel consumenten aan hun bank gevraagd of hun limiet voor rood staan aangepast kan worden.

Maar de kans is groot dat zij al een registratie hebben. Ruim acht miljoen consumenten zijn namelijk al bekend bij het bureau.

Negen van de tien geregistreerden hebben overigens een positieve registratie. Dit kan kredietverstrekkers er juist toe bewegen om wel krediet te verstrekken, omdat uit zo’n registratie blijkt dat de consument zijn rekeningen op tijd betaalt.

Bron : NU.nl

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...