Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

De creditmanager kan de boom in!

De creditmanager van nu beoefent dagelijks topsport. Tenminste zo lijkt het: het ene moment heeft hij zorgen over de risico’s op non-betaling bij die ene mooie nieuwe klant. Op een ander moment krijgt hij het verwijt van de salesafdeling dat hen verkoopkansen worden ontnomen, omdat hij geen ‘akkoord’ geeft. Het lijkt wel of de creditmanager van tegenwoordig altijd tussen twee vuren zit. Maar is dit ook echt zo? En kan het niet anders?

Creditmanager, een soort scheidsrechter

Als ondernemers kennen wij het klassieke probleem. Enerzijds willen we omzet maken, maar anderzijds telt alleen werkelijk betaalde omzet. Eén niveau lager in de organisatie ligt deze uitdaging nog duidelijker op tafel. De financiële verantwoordelijke wil graag alle betaalrisico’s beheersbaar houden en de commerciële verantwoordelijke wordt nog te vaak alleen afgerekend op ‘new business’. De creditmanager, vaak onderdeel van de finance afdeling, is hierbij een soort scheidsrechter. Elke dag probeert hij zo objectief en eerlijk mogelijk te oordelen en te adviseren. In tegenstelling tot een sportwedstrijd, bestaan er in het spel van cashflow en liquiditeit geen universeel toepasbare spelregels, hoogstens richtlijnen. En dat maakt het vak ook meteen zo ‘moeilijk’.

Weet welk vlees je in de kuip ‘krijgt’

Dit probleem kent een aantal oorzaken. Zo liggen de doelstellingen binnen de organisatie vaak niet op één lijn. Een bedrijf kan een hoop frustratie voorkomen wanneer er één overall gedachte ontstaat over wat een ‘goede’ klant is. Hieraan koppelt het bedrijf dan doelstellingen voor zowel commercie als finance. Ook is proactief creditmanagement onontbeerlijk voor elk bedrijf om discussies voor te zijn. Dus in plaats van afwachten totdat de betaalconditie verlopen is, begint het proces al bij het selecteren van de juiste prospects voor benadering. Daarmee is het vooraf al duidelijk welk vlees je in de kuip krijgt, voordat je het in de kuip hebt. Daarnaast worden veel discussies beslecht door goede ondersteuning van data. Het is belangrijk om goede creditmanagementsoftware aan te schaffen en dataopslag correct en overzichtelijk in te richten. Op basis van de statistieken wordt de discussie een stuk transparanter.

De onafhankelijke adviseur moet hoger de boom in

Buiten de hiervoor genoemde oorzaken, is er nog een andere, veelal onderbelichte, oorzaak. De creditmanager zit te laag in de boom. Daardoor heeft hij te vaak een puur adviserende rol ‘vanuit finance’ en staat hij bij voorbaat al met 1-0 achter bij commercie. De creditmanager van vandaag verdient een plek in de organisatie die ‘boven de partijen’ uitstijgt. En dient dé onafhankelijk adviseur voor de directie te zijn als het gaat om omzetdoelstellingen versus betaalrisico’s. Hij werkt niet op de afdeling finance of op de commerciële afdeling, maar op de creditmanagement afdeling. Deze afdeling is een stafafdeling die direct onder de directie is geplaatst. Het advies van de creditmanager weegt in de directie even zwaar als het besluit van elk ander individueel directielid. Kortom de creditmanager moet hoger de boom in als hij succesvol wil zijn in zijn rol.

Maak dit onderwerp bespreekbaar binnen úw organisatie en zorg voor voldoende cijfermatige onderbouwing van uw betoog. Dan kan de creditmanager de positie in uw organisatie innemen die het verdient.

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...