Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

De Flanderijn Foundation: van werkloos naar weerbaar

Flanderijn begint dit jaar met een nieuw maatschappelijk programma. Met The Boost krijgt een groep werkloze jongvolwassenen een zet in de goede richting. Ondertussen worden medewerkers van Flanderijn er zelf ook beter van.

De directie van Flanderijn gaf altijd al geld aan liefdadigheid. ,,Maar het was een beetje versnipperd”, zegt Max Vaes, oud-directeur van Flanderijn. Diverse clubs en projecten in Nederland konden rekenen op ondersteuning. Zo sponsorde Flanderijn de afgelopen jaren uiteenlopende projecten, evenementen en instanties als het Jeugdsportfonds, Rotterdam Topsport, de Dierenbescherming, het Ronald

McDonaldhuis, Wielerronde Oostvoorne en teams voor Alpe d’Huzes. Het sponsoren van dergelijke initiatieven past vanzelfsprekend bij het algemene beleid van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar, vroeg de directie zich recentelijk af, in hoeverre passen deze goede doelen ook bij Flanderijn?

De directie besloot daarom tot bundeling en om één focus te kiezen die past bij de waarden die Flanderijn wil uitstralen. Een bedrijf dat midden in de samenleving staat en daar ook deel van wil uitmaken.

Het resultaat is de oprichting van een eigen stichting, de Flanderijn Foundation, die zich speciaal gaat inzetten voor het vergroten van de zelfredzaamheid van werkloze jongvolwas- senen. Een groep van circa 50 deelnemers tussen 20 en 30 jaar krijgt dit jaar een belang- rijke duw in de rug door deel te nemen aan een speciaal programma met coaching en training: The Boost. Dit programma duurt 12 weken met als centraal punt een meerdaags evenement in oktober van dit jaar. Dit zal plaatsvinden op een bijzondere locatie. Met behulp van verschillende partners krijgen de deelnemers kennis en vaardigheden aangereikt, zodat ze erna beter in staat zijn om zichzelf te presenteren, een baan te vinden, weerbaarder worden – kortom: beter voor zichzelf kunnen zorgen.

,,MVO, maatschappelijk verantwoord onder- nemen, is een beetje een platgeslagen uitdrukking, maar wij willen graag de daad bij het woord voegen”, zegt Vaes, voorzitter van de nagelnieuwe Foundation.

BREDE BLIK

Belangrijk onderdeel van The Boost is de betrokkenheid en inzet van eigen mensen van Flanderijn. Een aantal medewerkers maakt
een deel van hun vrije tijd vrijom als ‘buddy’
te werken of het evenement te organiseren. Vaes is benieuwd naar het effect dat het programma ook zal hebben op de Flanderijn- werknemers. ,,We hopen dat zij dankzij dit project een nog bredere blik op de samenleving krijgen. Flanderijn, als gerechtsdeurwaarders- organisatie, hoort in eerste instantie natuurlijk altijd één kant van het verhaal. We worden geacht de schuldenaren achter de broek aan

te zitten. Door onze oplossingsgerichte manier van werken horen we vaak ook de andere kant van het verhaal. Door deel te nemen aan het project, krijgen medewerkers nog meer de kans om de problemen van de andere kant te bekijken. Wat is daar gebeurd? Zo’n programma als dit kan zorgen voor begrip en inleving en geeft medewerkers ook de kans om daadwerkelijk met die problemen aan de slag te gaan. Daar heb je ook wat aan in je dagelijkse werk.”

PARTNERS

De aanleiding om juist voor déze groep te kiezen, de twintigers, komt uit de dagelijkse praktijk. ,,Flanderijn komt veel jongeren en jongvolwassenen tegen die buiten hun wil
om in de schuldenproblematiek terecht zijn gekomen. De economische crisis en werkloosheid hebben daar duidelijk aan bijgedragen”, stelt Vaes. ,,Ze komen daardoor in een negatieve spiraal terecht, waar ze maar lastig uitkomen. Wij denken dat er met aandacht, liefst preventief, veel aan gedaan kan worden.”

Het zijn niet zozeer de drop-outs, maar voor- namelijk mbo’ers en hbo’ers die er maar niet in slagen om aan de bak te komen. ,,Het zijn jongeren die zich suf solliciteren, maar die telkens het deksel op de neus krijgen.

Ze verliezen het in de jacht op banen van concurrenten met meer ervaring of hele goedkope arbeidskrachten. Als je keer op keer wordt afgewezen, is het moeilijk positief te blijven.” Juist voor deze categorie is nog maar weinig hulp, viel Flanderijn op. ,,Gemeenten hebben betrekkelijk veel middelen beschikbaar voor gezinnen en jongere jeugd met onvoltooi- de opleidingen, maar niet voor de groep ertus- sen: de twintigers met een goede opleiding.”

Het programma heeft een voorfase, het meer- daagse programma zelf en de nazorg. Hoe het er precies uit komt te zien, wordt de komende maanden duidelijk. Voor de organisatie zelf wordt Flanderijn bijgestaan door Bcause uit Enschede, die ervaring heeft met de logistiek van events organiseren.

Ondertussen is Flanderijn bezig andere bedrijven als partners erbij te betrekken. ,,Dat kan van alles zijn. Sportactiviteiten, kookcursussen, budgettrainingen, teambuilding. We hebben bijvoorbeeld al van voetbalclub Sparta gehoord dat ze enthousiast zijn en mogelijk meedoen.’’

NORMEN EN WAARDEN

Er hebben zich zo’n 70 vrijwilligers vanuit alle vestigingen van Flanderijn gemeld. Vanuit die vrijwilligers zijn zeven teams gevormd die
met de verschillende onderdelen van het programma aan de slag zijn gegaan. Ieder team heeft een captain. Eén van de teams gaat aan de slag met het werven en selecteren van de 50 kandidaten voor het programma. De deel- nemers krijgen een buddy, vertelt Vaes, en ook ’huiswerk’ om aan te tonen dat ze er bewust instappen. Ook moeten ze kunnen aantonen dat ze al flink hun best hebben gedaan, maar dat ze desondanks veel mislukte sollicitaties achter de rug hebben.

Bedoeling is dat ze uiteindelijk sterker in hun schoenen staan en een baan vinden. Daartoe krijgen ze onder meer hulp van budgetcoaches maar ook bijvoorbeeld van uitzendbureaus. ,,Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief,

hoe loop je een sollicitatiegesprek binnen? Bedrijven krijgen soms mensen aan tafel die geen hand geven en je niet in de ogen kijken. Dat is algemene ontwikkeling, simpele normen en waarden die – als je ze hebt – je nét een stap verder kunnen brengen.”

Het programma moet zich uiteraard nog verder ontvouwen. Hoe het precies zal gaan weet Max Vaes niet, maar hij zou het ’een succes’ vinden als ongeveer de helft van de deelnemers een baan vindt. ,,Maar misschien is dat wel te veel, dat moet nog blijken.’’ Lees en bekijk meer via Flanderijn Foundation

 

Gerelateerde artikelen

Wat is creditmanagement?

Wat is creditmanagement?

Creditmanagement heeft als doel het beperken en beheren van kredietrisico’s en het optimaliseren van werkkapitaal terwijl verantwoord wordt omgegaan m...

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...