Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

DirectPay kondigt extra maatregelen aan om bestaansminimum te garanderen

DirectPay, een credit management organisatie, voert per 1 januari 2018 aanvullende maatregelen in om haar doelstellingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te realiseren.

Marco van Katwijk, Chief Operating Officer van DirectPay: “Wij streven ernaar dat niemand in 2018 onder het bestaansminimum komt. Ons uitgangspunt is om samen met schuldenaren te werken aan een afwikkeling van de betalingsachterstand die voor zowel schuldeisers als schuldenaren (relaties) realistisch is.” Om deze doelstelling te realiseren scherpt DirectPay de komende maanden haar processen aan met betrekking tot het incasseren van openstaande vorderingen.

Incassotraject wordt op drie gebieden geoptimaliseerd:

Mensen met een bijstandsuitkering krijgen op hun verzoek een kwijtschelding van de incassokosten. Dit verlaagt het bedrag dat uiteindelijk terugbetaald dient te worden. Daarnaast zal per individuele schuld bekeken worden of het noodzakelijk is de hoofdsom gedeeltelijk kwijt te schelden om het bestaansminimum te garanderen.

De tweede maatregel bestaat uit het verruimen van de (lopende) betalingsregelingen al dan niet in combinatie met een gedeeltelijke kwijtschelding. Deze maatregel is gebaseerd op het principe om samen met de schuldenaren tot constructieve oplossingen met een hoopvolle eindsituatie te komen. De maatregel biedt de mogelijkheid om afspraken op maat te maken en betalingsregelingen te verlengen tot 5 jaar, waarna opnieuw gekeken kan worden of de regeling wordt verlengd of de restvordering kan worden kwijtgescholden.

Tot slot worden ook ruimere afspraken gemaakt voor degenen die zich nu in een problematische schuldsituatie bevinden waarvoor nog geen regelingen zijn getroffen. Zodra schuldenaren niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, zullen op hun verzoek gedurende drie maanden alle invorderingsacties worden opgeschort. Op verzoek van schuldenaren zullen wij ook andere schuldeisers benaderen met het verzoek een moratorium van 3 maanden in te stellen. Tijdens deze periode krijgen schuldenaren de gelegenheid professionele hulp te zoeken zodat er na deze drie maanden passende afspraken voor het terugbetalen van de schuld(en) gemaakt kunnen worden.

Beperken aantal dagvaardingen

Door deze maatregelen verwacht DirectPay dat het aantal dagvaardingen dat vanaf januari 2018 uitgebracht wordt beperkt kan worden tot die situaties waarin dit onvermijdelijk is.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Marco van Katwijk, m.vankatwijk@directpay.nl, 088 – 900 6666.

DirectPay in de Pers

Sinds begin dit jaar is de maatschappelijke discussie en persaandacht rondom schuldenproblematiek zich gaan richten op de Credit Management sector (“de incasso bureaus”) en nog specifieker, op organisaties die vorderingen van bedrijven kopen.

Vanaf april zijn vrijwel alle bedrijven in deze sector door meerdere titels uit de pers benaderd. Met name Investico (personderzoeksbureau), de Groene Amsterdammer en Nieuwsuur geven het onderwerp veel aandacht. Hieruit is een vrij eenzijdige en ongenuanceerde berichtgeving voortgekomen waarbij in toenemende mate de branche wordt gepositioneerd als onrechtmatig acterend ten aanzien van consumenten/schuldenaren.

Diverse grotere partijen uit onze branche, en dus ook wij als DirectPay zijn hierbij specifiek benoemd.

Zowel wij en de andere grote partijen in onze branche hebben in hun reacties uitleg en inzichten verschaft ter nuancering van de eenzijdige berichtgeving. Helaas merken wij dat deze nuanceringen slechts zeer beperkt of in een aantal gevallen zelfs in het geheel niet door de pers wordt verwerkt, wat helaas leidt tot onjuistheden in hun berichtgeving.

Door deze eenzijdige berichtgeving en de beperkte mogelijkheden om te reageren blijft ons beleid betalingsachterstanden structureel op te lossen onderbelicht.

DirectPay gelooft in een constructieve aanpak en het onderwerp Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) staat hoog op onze agenda. Wij laten de klanten van onze opdrachtgevers in hun waarde en hebben tot doel samen tot een oplossing te komen waarbij rekening wordt gehouden met hun specifiek financiële situatie. Wij hanteren hierbij een mild beleid voor mensen die wel willen maar niet kunnen betalen. Om ons beleid nog verder kracht bij te zetten hebben wij reeds een aantal aanvullende maatregelen afgekondigd in ons eerdere persbericht. Als resultaat van ons beleid verwachten wij in 2017 circa 80.000 betalingsregelingen te treffen, een groei van 30% ten opzichte van 2016.

Wanneer u verdere vragen heeft neemt u dan contact op met ons: 088 – 900 6666

Debt Sales: de Nederlandse markt wordt volwassen

In 2016 hebben KPMG en VVCM creditmanagers ondervraagt naar hun ervaringen met deze vorm van creditmanagement en collections. Voor debt sales in Nederland geldt dat onbekend voorlopig nog onbemind maakt.  VCMB ondersteunt de conclusies en aanbevelingen van het KPMG onderzoek dat u hier kunt vinden.

Bron: DirectPay

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...