Rabobank, Deutsche Bank, HSBC, KBC, Natixis, Société Générale en UniCredit hebben een Memorandum of Understanding in Brussel getekend met de intentie om samen te werken in de ontwikkeling en marketing van het nieuwe product “Digital Trade Chain” (DTC).

Proof of Concept

Het platform is gebaseerd op een prototype Trade en Supply Chain Finance oplossing van KBC en is al in de Proof of Concept fase via testen. DTC heeft in oktober 2016 de “Efma Accenture Innovatie Award” voor “beste nieuwe product of service van 2016” gewonnen. DTC kan alle partijen in de keten die betrokken zijn bij de handelstransactie (zoals koper en verkoper en hun beide banken en transporteur) online en via mobiele apparaten met elkaar verbinden.

Gemak voor MKB

Het nieuwe platform maakt het handelsproces voor het MKB gemakkelijk, veilig en inzichtelijk, geeft inzicht in de klant te geven en biedt garanties aan de afnemer en de leverancier. Grote bedrijven gebruiken documentair betalingsverkeer om hun risico’s bij internationaal ondernemen te beperken, maar deze documentaire producten zoals een “Letter of Credit” zijn niet altijd geschikt voor het MKB of voor bedrijven die een voorkeur hebben voor internationale betalingen op voor- of achterafbasis (ook wel “open account” genoemd). DTC versnelt het proces van koop- tot afwikkeling en vermindert het papierwerk significant door gebruik te maken van de beveiligde data op de gedeelde boekhouding van de “blockchain”. De transparantie in de keten geeft het MKB vertrouwen in handelstransacties op de thuismarkt of de Europese markt.

Door bundeling van expertise en resources van de 7 banken van het consortium, worden gezamenlijk verdere ontwikkelingen gedaan om de marktintroductie van DTC voor te bereiden. In eerste instantie richt DTC zich op 7 Europese landen op de Europese markt: België en Luxembourg (KBC), Frankrijk (Natixis, Société Générale), Duitsland (Deutsche Bank, UniCredit), Italië (UniCredit), Nederland (Rabobank) en het Verenigd Koninkrijk (HSBC).

Bron: Rabobank