VCMB Blog met Herman Peeters, Voorzitter VCMB en Principal Consultant bij Experian

In deze terugkerende blog bieden wij een betrokken VCMB-lid het podium om te vertellen wie ze zijn, wat ze doen en hoe zij kijken naar ontwikkelingen binnen hun expertise van de credit management sector, én natuurlijk om te horen hoe hun ervaring met het VCMB is. Deze keer een bijdrage van Herman Peeters, Principal Consultant bij Experian en Voorzitter van het VCMB.

Vrolijk word ik er weer niet van, de dit weekend aangekondigde lockdown. Weer een Kerst met de rem erop. Voor een mensenmens als ik, een uitdaging om toch hier ook het positieve uit te halen. “Klagen met gezonde benen” zeggen we als familie vaak tegen elkaar: mijn vriendin en ik, mijn 2 zonen van 22 en 25, mijn liefzoon van 22: we zijn gezond, hebben ons werk en studies. Alles is relatief. En ik blijf positief.

Voor Corona bestond mijn werk bij Experian voor 50% uit het ondersteunen van onze Europese klanten op het gebied van risico- en creditmanagement. Veel reizen, veel ontmoetingen, kostte veel energie. En ik kwam altijd terug met nog meer energie en mooie verhalen en herinneringen. Mijn laatste zakenreizen waren in Maart ’20: via Moskou, naar Warschau en vervolgens 4 dagen Kopenhagen. Sinds 21 maanden vooral thuisgewerkt en ondersteuning gegeven aan onze Nederlandse klanten. En gelukkig zijn we ook 2021 goed doorgekomen. En de verwachtingen voor 2022 zijn goed. Wat observaties vanuit mijn rol als consultant bij Experian.

Als je kijkt naar het regeerakkoord en een aantal zinsneden met betrekking tot algoritmes, dan vind ik het jammer dat er met een negatief sentiment gekeken wordt naar een techniek die al decennialang goed wordt gebruikt in verschillende onderdelen van het bedrijfsleven. Algoritmes bestaan al heel erg lang en worden gebruikt in geneeskunde, in levensmiddelentechnologie, computertechnologie, in risico, fraude- en creditmanagement. De term algoritme “waakhond” zegt natuurlijk alles over hoe sommigen hiertegen aan kijken. De woorden verantwoordelijkheid, eerlijkheid en openheid worden zelf al gekoppeld door die bedrijven die al ruime ervaring hebben met algoritmes en AI. Hopelijk dat deze bedrijven blijven meediscussiëren in beleidsvorming rondom “responsible” AI.

Open Banking/PSD2 zal in 2022 waarschijnlijk een snelle vlucht gaan krijgen. Early adopters zullen geavanceerder worden en een concurrentievoordeel hebben. Waarschijnlijk gaan we meer kredietverstrekkers zien die de CX (Customer Experience) en de besluitvorming verbeteren via PSD2-mogelijkheden. De recente Credit Manager uitgegeven door VVCM is overigens volledig gewijd aan PSD2. 

Onder andere ingegeven door de Europese Bank Autoriteit (EBA) en door de crisis zie je dat men name in de financiële dienstverlening de volgende onderwerpen in risico- en creditmanagement hoog op de agenda staan:

  • Het implementeren van nieuwe databronnen, modellen en systemen als onderdeel van “Early Warning Systems”. Eigenlijk een vorm van vroeg signalering maar dan al redelijk vooraan in de kredietcyclus van de klant of bedrijf in de bestaande klantportfolio van de bank. Als dit goed wordt ingeregeld door de verschillende banken en financiële dienstverleners, dan zal dit ook helpen bij het eerder terugdringen van problematische schulden.
  • Environmental, Social and Corporate Governance wordt belangrijker bij het nemen van beslissingen rondom kredietrisico’s, het verstrekken van leningen etc.

Als laatste, ik ben heel erg benieuwd wat het nieuwe kabinet gaat doen met betrekking tot regelgeving op het gebied van kredietregistraties, voor consumenten als ook voor bedrijven. Internetconsultaties voor beleidsvoorbereiding zijn uitgesteld in verband met de langdurige coalitievorming. Ik verwacht en hoop dat deze begin 2022 de markt in worden gezet. Dat geeft in ieder geval wat meer duidelijkheid wat betreft de denkrichting van het nieuwe kabinet.

Ondanks een druk Experian jaar, en tegelijkertijd door het mindere reizen, heb ik veel tijd kunnen spenderen aan de invulling van mijn voorzitterschap van een mooie club, het VCMB. En samen met het bestuur hebben we in 2021 veel waarde geleverd:

  • Virtuele ontmoetingen met nieuwe verenigingen, brancheorganisaties
  • Roundtables
  • Ledenlunches
  • Positie schuldeiser en de 11 punten voor een meer rechtvaardiger schuldenbeleid, in de samenwerking met KBvG, NVI en VVCM
  • Het Waardenonderzoeken en vervolgstappen hierop
  • Nieuwe leden verwelkomd
  • Veel nieuwe volgers op LinkedIn
  • Nieuwe website

Genieten was het toen we elkaar dit najaar fysiek konden ontmoeten tijdens een paar ledenlunches, de Credit Expo in Den Bosch, en tijdens de ALV in Den Haag. De energie die we hier hebben kunnen opsnuiven komt hopelijk dubbel zo hard weer terug als we in 2022 meer fysiek terug kunnen komen naar “normaal”.

Namens het Bestuur dank ik al onze leden, alle medewerkers van onze leden, voor hun aanwezigheid, betrokkenheid, inzet, input en feedback in 2021.

We hebben er zin in om met veel energie ook in 2022 waarde te leveren voor het VCMB en alle (betrokken) stakeholders.

Fijne feestdagen, een goede “Rutsch” naar 2022 en tot volgend jaar!

Herman Peeters

Leave a Comment