Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Familiebedrijven presteren financieel beter

Financieel beter

Financieel presteren familiebedrijven beter dan ‘gewone bedrijven’ (zonder familie-inbreng). Familiebedrijven zijn gemiddeld 16% winstgevender en hun financiële waarde is gemiddeld 7% hoger. Opvallend is dat de score vooral hoger is bij bedrijven waarbij een familielid CEO of voorzitter van de raad van commissarissen is.
De financiële waarde van familiebedrijven ligt daardoor gemiddeld 7 procent hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven. Reden: familiebedrijven zijn sterk in het duidelijk communiceren en uitdragen van hun kernwaarden. Ook is de rentabiliteit van deze bedrijven beter.

Dit blijkt uit recent onderzoek van Erasmus Centre For Family Business, BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. Waarden die karakteristiek zijn voor familiebedrijven, zoals bescheidenheid en degelijkheid, spelen onmiskenbaar een rol bij de betere prestaties. Ze zorgen voor een duidelijkere identiteit, wekken meer vertrouwen en zorgen voor meer loyaliteit onder personeel, klanten en leveranciers. Daarom is het voor familiebedrijven zinvol om hun familiewaarden goed te laten doorklinken in hun beleid en communicatie. Omdat ook bij zakendoen in het buitenland vertrouwen een grote rol speelt, geldt ook hiervoor dat familiebedrijven een streepje voor hebben.

Familiewaarden zorgen bij de bedrijven voor een duidelijke identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en loyaliteit onder klanten.

Ook werknemers zetten zich sneller in voor een bedrijf met een sterke identiteit, zeggen de onderzoekers.

Kwetsbaar

Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, omdat generaties in verschillende werelden leven en de nieuwe lichting vaak een andere levensinstelling heeft. Maar zolang er een duidelijke link blijft naar het verleden, is dat meestal geen probleem.

Continuïteit

Om hun continuïteit te bewaken zou het daarom zinvol zijn om de familiewaarden duidelijk te etaleren, zowel in het beleid als in de communicatie.

“Bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, kunnen als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers”, zegt Mirelle Pennings van Rabobank.

Volgens de onderzoekers dienen familiebedrijven tijd en aandacht te schenken aan de juiste overdracht van hun waarden bij opvolging door een nieuwe generaties.

“Verandering is niet erg”, zeggen ze. “Zolang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden.”

Bron : Euler Hermes en Rabobank

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...