Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Financiële fraude in het digitale banktijdperk

Banking-as-a-service, of BaaS, is de nieuwe realiteit (en nee, het is geen nieuw soort phish). Digitaal bankieren groeit snel en tegen 2021 zullen naar verwachting drie miljard gebruikers toegang krijgen tot financiële diensten vanaf een smartphone, tablet, pc of smartwatch. In de huidige technologische wereld kunnen financiële diensten – of het nu gaat om leningen, deposito’s, e-commerce en dingen waar we nog niet aan gedacht hebben – op een digitale, gebruikersgerichte en operationeel efficiënte manier worden aangeboden.

Digitale consument

Een aantal belangrijke technologische trends beïnvloeden de financiële sector en stimuleren de digitalisering van het bankwezen. De eerste is de digitale consument. De consument van vandaag verwacht wrijvingsloze digitale diensten in alle aspecten van het leven, inclusief bankieren. Bank of America’s klantgerichte technologie CIO, Hari Gopalkrishnan, zei zelfs dat “klanten ons niet benchmarken ten opzichte van banken, ze benchmarken ons tegen Uber en Amazon.” Consumenten creëren tegenwoordig een enorme vraag naar digitale diensten, en dit is resonerend ook met financiële instellingen – als u een CEO van financiële diensten vraagt ​​wat bovenaan haar agenda staat, zal zij u vertellen dat dit van de bank een technologiebedrijf maakt.

FinTech

De tweede marktmacht is FinTech; startende bedrijven over de hele wereld die de grenzen van digitaal bankieren oprekken. Innoveren op gebieden als crowdsourcing / financiering, peer-to-peer-leningen, blockchains en nog veel meer. En als u rekening houdt met onze CEO voor het bankwezen, vertegenwoordigt FinTechs een aanzienlijke concurrentiedruk op haar bedrijf om te innoveren en hetzelfde niveau van digitale dienstverlening te bieden.

Regelgeving

De derde trend is regelgeving , en met name die rond open bankzaken, zoals de EU-richtlijn Betalingsdiensten II (PSD2). Denk nogmaals aan onze CEO, niet alleen dat de consument digitale service eist en FinTechs concurrentie creëert door genoemde services te leveren, maar nu dwingt de regulator financiële instellingen om die FinTechs toegang te bieden tot de bankrekeningen. De druk om digitaal te worden neemt alleen maar toe.

Maar het is niet alleen maar slecht voor financiële instellingen. Ze hebben nog steeds een grotendeels geboeid publiek van tienduizenden, zo niet miljoenen klanten. En daar ligt de kans voor hen: snel handelen, digitaal omarmen en een sterk ecosysteem van digitale diensten ontwikkelen, rechtstreeks en via derden aangeboden. Het zal de breedte en diepte zijn van dit ecosysteem dat hun concurrentievoordeel zal bepalen.

Hoe beïnvloedt dit financiële fraude?

Kijkend naar de toekomst, kunnen we al beginnen met het zien van de uitbreiding van kanalen en diensten die financiële instellingen hun klanten aanbieden. Deze uitbreiding zal op zijn beurt een aanzienlijke groei in transactievolumes genereren. Waarom? Welnu, we hebben het in het verleden gezien: hoe handiger de service / het kanaal, hoe meer we transacties uitvoeren. Toen we overstapten van filiaal, fysiek bankieren naar telebankieren, hebben we meer transacties uitgevoerd; en toen we overstapten van telebankieren naar web- en mobiel bankieren, hebben we nog meer transacties uitgevoerd. Met een BaaS-model zullen de volumes omhoog schieten, omdat we meer digitale diensten (bijvoorbeeld gemakkelijkere toegangspunten) bieden aan onze klanten.

Digitale entiteit

Dit zal twee belangrijke uitdagingen creëren, de eerste is vertrouwen: wie is de digitale entiteit die met ons handelt en kunnen we erop vertrouwen (bij het nadenken over deze vraag, IoT-apparaten overwegen en hoe ze omgaan met financiële rekeningen zonder de mens aanwezig)? De tweede is meer operationeel georiënteerd: als wordt voorspeld dat transactievolumes zullen groeien, dan zullen fraudegevallen (in reële aantallen) ook toenemen. Dus, hoe regelen we deze overhead?

Het antwoord op de eerste uitdaging: Realiseer je dat verificatie van identiteit op zichzelf niet voldoende is om het vertrouwen in de digitale wereld te creëren. Maar samen met diep, holistisch inzicht in het gedrag vanentiteiten (lees: wat doet deze entiteit in alle kanalen en diensten, en wat doet het nu goed / slecht?) , Kunnen we de kloof overbruggen.

De tweede uitdaging zal vereisen dat financiële instellingen meer autonome, machine-gedreven efficiënties inzetten die het afnemende fraude-team in staat zullen stellen de groeiende caseloads aan te pakken.

Stem af op de BankInfo Security- podcast ‘Open bankieren: vechten tegen fraude’ voor een volledige discussie over hoe digitale bankieren nieuwe mogelijkheden biedt voor fraudeurs en meer uitdagingen voor banken.

Auteur: Daniel Cohen

Bron: RSA

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...