Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Hoe verzacht u de pijn van het betalen?

De pijn van het betalen. Een concept waar al langer over gesproken wordt en met name in de VS al veel onderzoek naar is gedaan. Één van de voornaamste onderzoekers hiernaar is professor Dan Ariely. Hij geeft les op de Duke University en publiceert regelmatig video’s en whitepapers op dit vlak. Één van zijn video’s op Youtube hierover is al meer dan 20000 keer bekeken:

Via een inspirerende sessie van Zeeshan Khan (LinkedIn) van Funsumers op een Emerce bijeenkomst, zijn wij in aanraking gekomen met neuromarketing en de pijn van het betalen. Voor ons een duidelijke verdieping in de inhoud van onze communicatie! Want: hoe gaan wij er nu voor zorgen dat we het resultaat voor onze klanten zo hoog mogelijk houden, terwijl een debiteur zo min mogelijk ‘pijn’ ervaart?

Maar wat is nou precies die pijn?

Volgens professor Ariely is de pijn die wij als mensen ervaren wanneer we een betaling doen, afhankelijk van het tijdstip (ver voor consumptie, vlak voor consumptie, na consumptie) en de methode (bijvoorbeeld cash, credit card of iDeal) van betalen. Een duidelijk voorbeeld in mijn eigen situatie is betalen voor elektriciteit. Het verbruik van elektra en de afrekening ervan staan volledig los van elkaar. Het bedrag wordt maandelijks afgeschreven en is niet persé gekoppeld aan mijn verbruik van die maand. Een aantal jaren terug heb ik, om inzichtelijk te krijgen wat mijn verbruik nu is, een apparaat aangeschaft:

Ik word sinds die tijd continu herinnerd aan mijn verbruik en de kosten daarvan. Dat doet pijn. Gelukkig geen merkbare fysieke pijn, maar desalniettemin doet het pijn. Dat is ook te merken aan de weerstand die het bij mijn gezinsleden opriep. Het resultaat? Verbruik en kosten zijn duidelijk gedaald.

Wat heb ik daaraan?

Iedere dag zijn wij op zoek naar manieren om de pijn van het betalen te verzachten. Wij geloven erin da
t met de technieken uit neuromarketing een win-win gecreëerd kan worden voor onze klanten, of het nu gaat om vroeg debiteurenbeheer of incasso. Door teksten en berichten te personaliseren en aan te laten spreken op een veel dieper niveau, zal een debiteur sneller geneigd zijn om te betalen, en er over het algemeen nog een beter gevoel aan overhouden ook.

Binnenkort meer!

Gerelateerde artikelen

Wat is creditmanagement?

Wat is creditmanagement?

Creditmanagement heeft als doel het beperken en beheren van kredietrisico’s en het optimaliseren van werkkapitaal terwijl verantwoord wordt omgegaan m...

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...