Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Hoera, mijn klant betaalt niet!

Als online retailer doet u hard uw best om uw webshop te optimaliseren. U zet veel in op marketing, de klant staat centraal en u biedt natuurlijk de mogelijkheid om achteraf te betalen. Maar wat gebeurt er als de klant niet betaalt? Misschien hangt u niet meteen slingers op, maar te late betaling biedt wel kansen. Ieder contactmoment met uw klant is een kans, ook tijdens het incassoproces.

Denk aan uw reputatie

Wanbetaling betekent niet het einde van de klantrelatie. De naam van uw webshop blijft immers altijd verbonden aan de factuur. Veel webshops verkopen hun vorderingen, al dan niet via een aanbieder van achteraf betalen. De niet betalende klanten draagt u over en u heeft geen invloed meer op wat er gebeurt met deze groep klanten. Dit kan een probleem vormen voor uw reputatie. Heeft u wel goede afspraken met de kopende partij over de behandeling van uw (oud) klanten? En wat als u een vordering uit coulance wilt terugroepen? Uw naam is verbonden aan alle facturen, daarom is het belangrijk goed zicht te houden op wat ermee gebeurt.

Een goede klant

Een klant die zijn rekeningen niet betaalt, hoeft overigens helemaal geen slechte klant te zijn. Wanbetaling kan vele redenen hebben. Vaak is het een tijdelijk probleem, voortkomend uit bijvoorbeeld het verlies van een baan of een scheiding. Deze non-betaler kan echter wel degelijk het profiel van een ‘goede klant’ hebben.

In de praktijk laten webshops deze klant gaan. Het incassobureau wordt ingeschakeld en de klant is voortaan niet meer welkom. Toch is dit zonde van het geïnvesteerde marketinggeld en de waarde die de klant in de toekomst nog zou kunnen hebben. Door te sturen op klantbehoud, in plaats van deze klanten de deur te wijzen, kunt u juist meer bestellingen binnenhalen!

Sturen op klantbehoud

Met een goed ingericht incassoproces kunt u én uw uitstaande gelden innen én de relatie met de klant behouden. Het gebruik van goede data is daarbij essentieel. Lees meer.

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...