Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Interview met Hans Flanderijn van Flanderijn

Incasso en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn is een van oorsprong Rotterdams bedrijf dat gestoeld is op familiewaarden en lokale ondernemerswaarden. Sinds 1948 is Flanderijn actief op de incasso-en gerechtsdeurwaardersmarkt. Met 14 zelfstandige kantoren door Nederland en België behartigt Flanderijn de belangen van klanten op lokaal, nationaal en op internationaal niveau.

Net voor de invoering van de Gerechtsdeurwaarderswet in 2001, waarmee de marktwerking en landelijke bevoegdheid bij de gerechtsdeurwaarders werd ingevoerd, nam de directie van Flanderijn de beslissing om landelijke dekking aan klanten te bieden. Dit is bewerkstelligd door het overnemen van kantoren en zelfstandige uitbreidingen. Ieder kantoor draagt de naam Flanderijn en die van de lokaal benoemde gerechtsdeurwaarder. Dit is gedaan om de regionale aanwezigheid en kennis te onderstrepen. Die kennis van de regio is van essentieel belang, het is een strategische keuze.

Hans Flanderijn als ruim 30 jaar actief in het credit management vakgebied. Op zijn 19de begonnen als vakantiewerker bij Flanderijn en Van Eck in Rotterdam. Nu is Hans 1 van de 6 directieleden van incasso-en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. Begonnen met 23 collega’s, momenteel met ruim 600.

Op welke markten is Flanderijn actief?

Wij werken voor een breed bestand aan opdrachtgevers. Van grote zorgverzekeraars, woningverhuurders, energieleveranciers, landelijke en lagere overheden, financiële dienstverleners tot aan MKB’ers en ZZP’ers. Flanderijn is zowel B2C als B2B gericht. Ik houd mij voornamelijk bezig met de operationele aansturing van de afdelingen die zich bezig houden met het incasseren van vorderingen van banken en hypotheekverstrekkers en van pensioenfondsen. Werkgevers zijn verplicht pensioenkosten af te dragen aan de fondsen: bedragen die zij volgens de CAO inhouden op de salarissen van werknemers en bedragen die zij als werkgever moeten bijdragen.

Maar we doen meer dan incasso-en gerechtsdeurwaarderswerkzaamheden. Wij beschikken over ruim 600 goed opgeleide medewerkers die veel meer kunnen dan alleen incassowerkzaamheden. Onze backoffice, het eigen callcenter, de afdeling ICT en ons eigen opleidingsinstituut zijn breder inzetbaar. Vandaar dat Flanderijn zich in de afgelopen jaren heeft gericht  op het verbreden van haar dienstverlening. Om die reden participeert Flanderijn in o.a. in CCN Benelux, Mercury, Client Control en SchuldZorg.

CCN is een zogenaamde Third Party Administrator (TPA) dat gespecialiseerd is in de afhandeling van autoschades voor verzekeraars. In 39 landen bieden wij dekking en hebben wij een partner.  Alle partners maken gebruik van 1 systeem voor de afhandeling, ondergebracht bij Flanderijn. Flanderijn biedt de backoffice, het call center, ICT, opleidingen en de administratieve afhandeling voor de duizenden schades.

Sinds kort participeren wij in Mercury, een nieuwe kredietverzekeraar die zich richt op de non cancelable polissen: polissen die tijdens de looptijd niet opzegbaar zijn. Mercury werkt nauw samen met Lloyd’s of London. De polissen die Mercury sluit worden door Lloyd’s gedekt. Op de Nederlandse markt zijn maar een paar kredietverzekeraars actief. Met de niet-opzegbare verzekeringen gaat Mercury de concurrentie met die partijen aan. Als Flanderijn kunnen wij Mercury en haar klanten assisteren bij het incasseren van vorderingen. CCN wikkelt eventuele claims af.

In 2016 hebben Flanderijn en Career Control het nieuwe bedrijf Client Control  opgezet. Client Control is een extern service center die tijdelijke pieken, structurele onderbezetting of het totale klantcontact van bedrijven kan opvangen. Hiermee wordt ook ingespeeld op de trend dat bedrijven steeds meer taken op het gebied van debiteurencontact en administratie uitbesteden.

Tenslotte zijn wij sinds vorig jaar medeaandeelhouder van SchuldZorg, een bedrijf dat schuldeisers ondersteunt bij de administratieve verwerking van minnelijke en wettelijke schuldhulptrajecten. Hierbij ondersteunen wij met onze ICT en de beoordeling van kwijtingsvoorstellen.

Hoe zie je Flanderijn in 2025?

Op deze wijze doorgaan met verbreding van de dienstverlening en het bieden van kwaliteit en betrouwbaarheid. Verbreding van de dienstverlening zorgt ervoor dat we onze medewerkers meer kunnen bieden dan alleen incassowerkzaamheden en dat we hen kunnen laten groeien in een stabiele organisatie.

Maar nog belangrijker is dat we onze opdrachtgevers een breed aanbod aan dienstverlening kunnen bieden. Onze kernactiviteiten zullen ook dan incasso- en gerechtsdeurwaarderswerkzaamheden zijn. Maar het is nu al wel duidelijk dat het werk van de gerechtsdeurwaarder in 2025 essentieel anders zal zijn. Zo zal er tegen die tijd alleen nog maar digitaal geprocedeerd worden en wordt de tenuitvoerlegging van vonnissen grotendeels gestuurd door voor gerechtsdeurwaarders beschikbare data. In dat opzicht ben ik ook erg benieuwd naar de uitwerking van komende wetgeving over de bescherming van de beslagvrije voet. Om die beslagvrije voet juist te kunnen vaststellen krijgt de gerechtsdeurwaarder immers toegang tot systemen van de Belastingdienst en het UWV.

Daarom zijn voor de komende jaren risicobeheersing en databeveiliging essentieel. We beschikken nu al over een ISAE 3402-certificering en verwachten begin 2018 ook over ISO 27001 te beschikken. Maar alleen met certificeringen zijn we er niet. Alle medewerkers moeten zich bewust zijn van de gevaren van datalekken en phishing. Dat is ook de reden dat wij sinds kort beschikken over een Data Security Officer. Hiermee lopen we ook vooruit op de wetgeving in het kader van de bescherming van persoonsgegevens die in 2018 van kracht wordt.

Wat we in ieder geval niet willen veranderen is onze persoonsgerichte aanpak. Wij zien ICT als een belangrijke ondersteuning bij onze werkzaamheden maar de kern ligt bij de persoonlijke aandacht voor opdrachtgevers en schuldenaren. Het vinden van duurzame betalingsoplossingen is in het belang van beide partijen. Daar zijn wij, en gelukkig ook veel van onze opdrachtgevers, van overtuigd.

In dat kader past ook de Flanderijn Foundation, wat houdt dit in?

De foundation is door ons opgericht in 2015 en richt zich op het vergroten van de maatschappelijke zelfredzaamheid en weerbaarheid van werkzoekende jongvolwassenen. Dit doen we via het programma The Boost, bestaande uit een e-learningprogramma en een Boostcamp van 4 dagen. Medewerkers van Flanderijn zijn actief betrokken bij de begeleiding van de jongeren om zo hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Met een tien weken durend blended-learning programma worden kansrijke jongeren zich bewust gemaakt van hun kwaliteiten en hoe zij zich positief kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt. We hebben nu in totaal 50 jongeren op die manier een kans gegeven en de resultaten zijn zeer goed. Bijna 60% heeft aantoonbaar door The Boost een geschikte baan gevonden. Zonder uitzondering hebben alle deelnemers aangegeven dat zij veel aan The Boost hebben gehad. Die resultaten zijn uniek en krijgen landelijke aandacht. Deelname is kosteloos. Samen met een aantal partners financieren wij The Boost.

Wat wil je de lezer meegeven?

Ik zou door de politiek wel meer aandacht willen voor de positie van de concurrente schuldeiser. In de afgelopen jaren is er veel wet- en regelgeving gekomen om de positie van de schuldenaar te verbeteren. En dat is terecht. Het maken van nodeloze kosten moet worden voorkomen. Daarnaast heeft de overheid een dubbele rol. Aan de ene kant verwachten zij van schuldeisers dat ze bij problematische schuldsituaties een stapje terug doen. Aan de andere kant staat de overheid vooraan bij het incasseren van vorderingen. Maar de concurrente schuldeiser lijkt te worden vergeten. Die staat steeds achteraan in de rij en moet grote bedragen als oninbaar afboeken. Als leden van het VCMB moeten we aandacht voor die groep vragen en daar ook organisaties als MKB Nederland en VNO-NCW bij betrekken.

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...