Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Interview met Herman Peeters van Experian

Wie is Experian?

“Experian is wereldwijd de toonaangevende informatie- en software leverancier aan klanten in heel de wereld. Wij helpen ondernemingen om kredietrisico’s te beheersen, fraude te voorkomen, achterstandsbeheer in te richten en de besluitvorming rondom consumenten te automatiseren. Deze hulp bieden we aan banken, financiële dienstverleners, telecom bedrijven, verzekeraars, die hun dienstverlening aanbieden aan consumenten en klein zakelijke klanten.

Met data-oplossingen, decisioning software en workflow management support opereren wij met onze klanten in alle onderdelen van wat wij de krediet cyclus noemen: van aanvraag, tot klantbeheer, tot achterstandsbeheer en hieromheen als verbindende factor, fraude management. Door diverse data te verbinden creert Experian mogelijkheden voor consumenten, ondernemingen en de maatschappij in het algemeen.

Daarnaast verschaffen wij in andere landen consumenten inzicht in hun kredietwaardigheid en credit scores en helpen hen zich te beschermen tegen identiteitsfraude. In die zin kun je Experian zien als een commercieel krediet bureau.”

Waarom is Experian lid van het VCMB?

Experian is al jarenlang actief lid van het VCMB. De reden hiervoor is duidelijk: Experian opereert op alle gebieden waarin leden van VCMB actief zijn en wil graag een bijdrage leveren aan het op de kaart zetten van alles wat met creditmanagement te maken heeft.

Herman Peeters is Senior Global Consultant bij Experian op het gebied van risk & customer management voor Nederland en Europa. Hij is lid van het bestuur geworden om nog beter de vakkennis én industriekennis te kunnen delen. Zijn ervaring en betrokkenheid bij het vakgebied deelt hij graag met de andere leden. Zijn kennis en ervaring op het gebied van risico- & customer management in combinatie met fraudepreventie maken dat Herman een volledige klantcyclus inzichtelijk maakt en optimaliseert. Hierdoor kunnen alle partijen profiteren van de klantgerichte benadering, die Herman dagelijks binnen zijn werkzaamheden bij diverse klanten uitvoert.

Naast bestuurslid is Herman één van de sprekers van het VCMB.

“Mijn jarenlange ervaring in risico management in de financiële dienstverlening, achterstandsbeheer en fraude management gebruik ik tijdens presentaties en trainingen. Ik vind het leuk om een ogenschijnlijk moeilijk en een soms onderbelicht vakgebied op een makkelijke manier uit te leggen aan iedereen die hierin geïnteresseerd is. Ik probeer mijn kennis en ervaring te verbinden met mijn klanten en de VCMB-doelgroep. Dit past prima bij de doelstellingen van het VCMB.”

Creditmanagement in de toekomst

Creditmanagement ondergaat grote veranderingen zoals de meeste lezers ook zelf ervaren. “Ik verkondig al jaren lang dat een creditmanager meer moet gaan denken zoals de marketing of salesfunctie binnen bedrijven al doen: het optimaliseren van de klantbeleving, meer focus op ‘care’ dan op ‘cure’, gebruik maken van data, klant centraal stellen. Credit management lijkt te veel te zijn gericht op alleen de klanten die niet kunnen of willen betalen. Er dient veel meer focus te zijn op de waarde die credit management heeft in de hele keten: bij aanvraag, bij preventief beheer en niet alleen op achterstandsbeheer. Het gaat niet alleen om de relatief kleine groep wanbetalers waar veelal de focus op licht. Er gebeurt veel meer in credit management. Risicokosten zijn uiteindelijk slechts een onderdeel van de Life Time Value van een klant. De bedrijven die dit inzien zijn volgens mij ook echt in staat om af te stappen van een silo-benadering als het om hun klant gaat. Die stellen de klant centraal, hebben de relevante klant data real-time beschikbaar in alle beslissingen die ze nemen in de contactmomenten met hun klant.”

Experian in 2020

Experian zelf ziet ook dat de markt verandert. Samen met internationaal onderzoeksbureau Forrester hebben we een onderzoek gedaan bij honderden bedrijven in Europa door in gesprek te gaan met C-level functionarissen. Meer dan 70% gelooft dat de huidige traditionele business modellen in 2020 niet meer bestaan.

“De uitdagingen zitten in “customer journey” via Omni-channel, het verkrijgen van een integraal klantbeeld en klantbedieningsmodel, en, ik vind dit zelf ook vaak onderbelicht in credit management, een groeiend potentieel in fraude risico’s. Met name op dit laatste punt denk ik dat er heel veel data in databases zit die nu ongebruikt wordt om in te zetten in de zogenaamde feedback loop: waardevolle informatie die aan de voorkant weer wordt ingezet om juiste beslissingen te nemen. Informatie van klanten die niet betalen in verband met onduidelijke informatie of klachten, informatie over klantgegevens waarbij sprake is van fraude, vertrokken klanten maar onbekend waarheen, afschrijvingen zonder onderzoek. Ik geloof dat het delen van data, binnen de branche, ook over branches heen gaat leiden tot verdere optimalisatie van processen en het terugdringen van risico-kosten (en niet alleen fraude kosten).

Ook innovatie in ons vakgebied staat op de agenda van het VCMB. Dit sluit ook aan bij wat wij bij Experian doen; we staan namelijk op de Forbes lijst van ’s-Werelds meest innovatieve bedrijven. We hebben Datalabs waarin we met Big Data vraagstukken experimenteren, onder andere met behulp van Machine Learning. We ontwikkelen geavanceerde nieuwe score modellen, bijvoorbeeld op het gebied van Voice to Text modellen. Op basis van opgenomen gesprekken kunnen we een model bouwen waarmee we nauwkeuring voorspellen of de klant de toegezegde betaalafspraak ook gaat nakomen. Deze worden ingezet om het achterstandsbeheer proces weer te optimaliseren.

Binnenkort lanceren wij ook onze nieuwste software op het gebied van advanced decision-making en achterstandsbeheer: PowerCurve Collections. Een geavanceerde software tool waarin met behulp van scores, segmentatie en differentiatie, effectief en efficiënt preventief- en achterstandsbeheer kan worden ingeregeld. Hierbij wordt er rekening gehouden dat een optimale klantervaring behouden blijft en zelfs verbetert. Ook een voorbeeld van innovatie die inspeelt op de behoefte van de marktontwikkeling: met name goed gebruik van klant data.”

Wat wil je de lezer meegeven?

“Mei 2018 gaat de nieuwe privacy wetgeving van kracht. Ik heb de indruk dat dit ook nog veel impact zal hebben op de bedrijven die werkzaam zijn in ons vakgebied. Mijn advies is ervoor te zorgen dat bedrijven zich goed voorbereiden. Om die reden denk ik ook dat het goed is dat het VCMB hier in het najaar aandacht aan gaat geven via een ronde tafel sessie.

Ik ben in mijn vrije tijd muzikant, ik speel de basgitaar in een band. De bas verbindt het ritme en de harmonie. Ik verwacht voor Experian en het VCMB ook te blijven bassen: het verbinden van mijn kennis en ervaring met de uitdagingen van onze leden. Neem contact met me op als je met me wil ‘jammen’ over een bepaald onderwerp op het gebied van Creditmanagement of de VCMB.”

 

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...