Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Interview Leonie Snijder
Snijder Incasso en Gerechtsdeurwaarders

Snijder Incasso en Gerechtsdeurwaarders

Snijder Incasso en Gerechtsdeurwaarders heeft een divers pallet aan specialismes in huis, dat op dit moment behoorlijk in beweging is. We werken voor veel onderwijsinstellingen, overheden en verhuurders en in die zin raakt wat wij doen de basis van de mens en kan je als deurwaarder ingrijpende maatregelen moeten treffen. Dat proberen we zowel vanuit het incassobureau als in het deurwaarderstraject te voorkomen en de debiteur zo duidelijk mogelijk op de gevolgen te wijzen. Onze medewerkers worden intensief getraind om zoveel mogelijk naast de debiteur te gaan zitten en oplossingsgericht te bekijken wat er wel mogelijk is.

Een jaar geleden hebben we als eerste kantoor in Nederland de startkwalificatie gehaald voor SRCM (Social en Responsible Credit Management) waarmee er een nieuwe, transparante norm is gezet om op een maatschappelijk verantwoorde manier om te gaan met incasso.

Het waar mogelijk beperken van kosten voor de debiteur, oplossingsgericht met elkaar in gesprek gaan. Hierbij wordt gewerkt met een schuldhulpverlenerskaart. De schuldhulpverlenerskaart geeft inzicht welke schuldhulp- en dienstverleners er zijn en wat een passende hulpverlening zou kunnen zijn. Dat geeft een hele nieuwe dimensie aan ons werk maar wordt met veel enthousiasme omarmt.

Richten jullie je op de regio, of werken jullie landelijk

Als incassobureau werkt Snijder Incasso en Gerechtsdeurwaarders landelijk en daarbij vooral gericht op B2C. Health & fit is één van de sectoren waarin wij opereren maar ook B2B is een sector waar veel in gedaan wordt op het gebied van financiële dienstverlening en hypotheken.

Voor wat voor soort opdrachtgevers werken jullie graag? Waarom?

De nutsvoorzieningen geven van oudsher meer ruimte, maar we zien ook meer ruimte bij de commerciële partijen voor MVI ontstaan. Daarnaast winnen wij ook uit via intermediairs als incassobureau.

Hoe willen jullie gezien worden in de markt

We vinden het belangrijk om op een respectvolle manier met alle stakeholders om te gaan en worden ontzettend blij van innovatie. Ik zie hiervoor een grote betrokkenheid en deskundigheid binnen ons team. Ze vinden het leuk om vooruitstrevend bezig te zijn.

IT werd al lang gebruikt als basis om de processen te automatiseren en te optimaliseren. Zo kom je in aanraking met verschillende andere interessante IT-oplossingen waarmee we inmiddels verschillende samenwerkingen hebben om door te kunnen ontwikkelen. We zijn de eerste die op deze schaal AI neurale netwerktechnologie hebben ingezet voor deurwaarders.

Maatschappelijke ontwikkelingen richten zich steeds meer tegen gerechtelijke incasso om kosten voor de debiteur te voorkomen. Hoe gaan jullie om met die ontwikkeling?

 Aan de ene kant hebben we de kosten een stukje weg kunnen automatiseren, waardoor we de kostendruk kunnen verlagen. Je ziet dat klanten aan de ene kant meer zelf doen, maar aan andere kant ook meer van ons als incassobureau verwachten. In de hele branche zie je dat je meer mag leveren tegen minder kosten.

Met SRCM zijn we heel actief bezig en kijken we naar lange termijn, duurzame oplossingen voor de debiteur. Vooral als er meerdere schuldeisers zijn moet je een passende oplossing kunnen bieden.

We verzorgen een warme overdracht en onderhouden goede contacten in onze kerngebieden met de schuldhulpverleners. Dat kan een gemeente zijn, een bewindvoerder of GGZ. We verwijzen actief door in de hoop dat er op termijn een oplossing gevonden wordt voor de schulden. Oplossingen die door de KBvG en de SNG (Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders) zijn ontwikkeld, zoals Schuldenwijzer, zijn daarvoor erg belangrijk. Als alle schulden die bij deurwaarders in behandeling zijn, in één systeem worden bijgehouden, hebben de debiteuren zelf een beter overzicht en kan de schuldhulpverlener, met toestemming van de debiteur, precies zien waar de schulden in behandeling zijn.

 

Jullie zijn genomineerd voor de Computable Award. Waarvoor hebben jullie deze nominatie gekregen?

Snijder Incasso en Gerechtsdeurwaarders werkt al jaren met het in- en outbound platform van 10FORIT. Dat bestond o.a. uit een belcomputer om geautomatiseerd debiteuren te bellen en een telefonisch keuzemenu.

De technologie is sterk in ontwikkeling. Omdat 10FORIT de nieuwe technologie al langer ontwikkelt, zijn wij de samenwerking gestart op portefeuilles die voor automatisering geschikt zijn, specifiek voor consumenten die al wat meer gewend zijn om op digitale en geautomatiseerde wijze te communiceren.

Hoe reageren jullie debiteuren op de AI-toepassing

Over het algemeen heel goed, wat ook blijkt uit het debiteur tevredenheidsonderzoek dat we jaarlijks grootschalig afnemen. In dit onderzoek komt naar voren dat de tevredenheid en de bereikbaarheid van de debiteuren toeneemt de afgelopen 3 jaar.

Komen er nog veel van ‘standaard’ vragen bij jullie behandelaars terecht

De digitale collega filtert de vragen, die worden op verschillende manieren gesteld. Herkent de digitale collega een vraag niet, of is deze te complex, dan wordt er doorverbonden naar een medewerker. De digitale collega herkent op dit moment meer dan 100 vragen bijna foutloos,  vooral de eenvoudige vragen zoals  “kan ik een regeling treffen, “wat zijn jullie openingstijden”, “hoeveel staat er nog open”.

Bij een piekbelasting, als we een groot aantal incasso’s verzonden hebben bijvoorbeeld, krijg je veel dezelfde vragen. Die zijn op een prettige manier af te handelen door het nieuwe systeem, dat ontlast onze medewerkers ontlast, waardoor ze meer tijd hebben om hun deskundigheid in te zetten waar dat nodig is.

Gaan jullie de toepassing verder door ontwikkelen? Kun je daar al iets over vertellen

Er zit zeker nog veel meer potentie in. Op dit moment beantwoorden we zo’n 100 verschillende vragen met het systeem. Dagelijks komen hier vragen bij die nog niet afgehandeld kunnen worden door de AI-oplossing. Deze vragen worden dan door 10FORIT in het systeem gevoerd, waardoor het elke dag waardevoller voor ons wordt.

De ontwikkeling van de AI-toepassing is door een ander VCMB-lid (10forIT) gedaan. Wil je iets vertellen over die samenwerking

10FORIT verzorgt de techniek, Snijder Incasso en Gerechtsdeurwaarders geeft de inhoudelijke input. Ruim 10 jaar geleden is onze samenwerking met 10FORIT begonnen met outbound telefonie. Met name voor B2C-portefeuilles is dat een efficiënte manier om mensen te bereiken. Een andere manier om kwalitatieve dienstverlening te bieden, maar die wel betaalbaar te houden, was door middel van een telefonisch keuzemenu dat doorlopen moest worden. Daar is met de tijd Inbound telefonie bijgekomen voor de afhandeling van eenvoudige vragen met een keuzemenu. Het was voor ons een logische stap om de samenwerking voort te zetten voor Voice AI die nog veel klantvriendelijker is. Daarin willen we graag investeren.

Stem op Snijder voor de Computable Awards 2020 dit kan nog tot 1 november

Stemmen kan tot 1 november, ga naar deze link en stem!

Waarom zijn jullie lid van het VCMB

We vinden het belangrijk om het contact met branchegenoten goed te kunnen onderhouden. De grotere en innovatieve bedrijven zijn aangesloten bij het VCMB en wij willen daar graag op een ontspannen manier mee in gesprek blijven.

Wat zou je de lezer nog mee willen geven

De ontwikkelingen gaan snel op dit moment. Er zijn veel kansen, maar de vraag is “wie gaat dat bekostigen”. Dat is een zoektocht voor iedereen. Met innovatieve oplossingen kun je hiermee heel ver komen.

Daarnaast is het leuk om te vertellen dat we sinds 1997 een samenwerking hebben met met Collenda (VCMB lid) en we recent samen de GoCollect app ontwikkeld hebben. Hierdoor is het mogelijk voor onze deurwaarders om in 3 stappen exploten digitaal te betekenen en meteen in onze dossieradministratie te verwerken.  Voor meer informatie over deze app, ga naar https://collenda.com/nl-nl/over-ons/nieuws/gocollect-app-is-live.

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

© 2020 VCMB - Website door: New Fountain

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...