Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Leveren aan winkelketens, kan dat nog wel?

Wat is de toekomst van de retail, en hoe ga ik daar mee om?

Wat een nachtmerrie, het faillissement van V&D. Het warenhuis met zoveel kleine toeleveranciers ging in 2016 ineens failliet. En als jij als mkb-ondernemer nog geld tegoed had van V&D, wist je wel hoe laat het was. Als er al iets over zou blijven uit de boedel, dan gaat dat naar preferente schuldeisers als het UWV, niet naar jou. Je geld krijg je met Sint-Juttemis. Kun je in deze tijd nog wel leveren aan de retail?

De tijd dat een gevestigde naam voldoende vertrouwen gaf, is voorbij. Niet alleen V&D, maar ook bijvoorbeeld Miss Etam, Scheer & Foppen, Free Record Shop en Mexx gingen in de afgelopen jaren failliet. Het winkellandschap is radicaal veranderd door de mogelijkheid online te shoppen en de komst van extreme prijsvechters, zoals Primark en Action. Lang niet elke winkel kon meegaan in die nieuwe ontwikkelingen. Met als gevolg een ware faillissementsgolf in de winkelstraat. En als leverancier wil je geen schuldeiser worden van een failliete partij.

Lichte verbetering

Hoe gaat het nu met de retail? De cijfers zien er inmiddels wel iets beter uit. De economie groeit en de huizenmarkt is erg aangetrokken dankzij de lage rente. Dit alles heeft tot gevolg dat het consumentenvertrouwen is toegenomen. Mensen kopen dus weer spullen, online en in echte winkels. Dat vertaalt zich ook in de cijfers: volgens het CBS kende de detailhandel in 2016 de sterkste omzetgroei in tien jaar: 4,3 procent. Ook de werkgelegenheid in de retail neemt toe, meldt het UWV.

Maar volgens retaildeskundige Cor Molenaar is er, ondanks de betere cijfers van dit jaar, nog geen reden om te denken dat de golf van faillissementen voorbij is. “Als ik zie dat de online verkopen elk jaar met 20 procent groeien en dat 80 procent van de Nederlanders zich online oriënteert op een grote aankoop, om de laagste prijs te krijgen, dan kan ik daar wel uit concluderen dat de problemen voor de retail nog geen verleden tijd zijn. We zijn heel anders gaan denken over winkelen en vrije tijd. Zaterdag is niet meer automatisch de winkeldag zoals vroeger, maar bijvoorbeeld de sportdag. Als winkelier moet je je klanten echt overhalen om hun tijd aan jou te besteden, je moet ze iets extra’s kunnen bieden. Dat besef is er onder de detailhandelaars nog lang niet genoeg en zolang men nog niet omschakelt, blijft het moeilijk.”

Meer afnemers

Molenaar raadt Mkb-leveranciers in de retail aan om verder te kijken dan naar fysieke winkels. “Je moet goed nadenken over of een winkel of winkelketen wel het juiste afzetkanaal is voor jouw product. Misschien kun je aan outletcenters leveren, of direct online. Ook via online platformen als bol.com en Alibaba kun je heel veel klanten bereiken.”

Ontwikkelingen in de detailhandel gaan snel en zelfs grote namen kunnen omvallen, ook nu de economie weer aantrekt. Grote faillissementen houden nog wel even aan, waarschuwt ook Arthur Schellekens, directeur Underwriting, Claims & Collections van kredietverzekeraar Coface. “Wij zien nog steeds problemen in het betaalgedrag van diverse grote retailers.” Blijven oppassen dus! Dit stappenplan helpt je om in een tamelijk instabiele sector als de retail toch goed zaken te doen.

  • Check je klant. Weet met wie je zaken doet. Voordat je een grote partij levert, zorg dat je weet of je klant betrouwbaar is. Bedrijven als Coface, Dun & Bradstreet (D&B) en Graydon geven je informatie over de kredietwaardigheid (rating) van bedrijven. Ook overheidsinstantie Qredits doet dat. Het Bureau Krediet Registratie (BKR) geeft informatie over particulieren. Maar gebruik ook je boerenverstand: google een klant even, kijk op social media. Zie je berichten van boze leveranciers, hordes ontevreden klanten of nieuws over rechtszaken en dreigend faillissement? Foute boel.

  • Maak strakke betalingsafspraken. Als je niet zeker weet of jouw klant je wel zal kunnen betalen, zorg dan dat je dat risico vermindert. Liefst door de klant vooruit te laten betalen, dan weet je zeker dat het goed gaat. Anders kun je je levering opknippen in kleinere pakketten, en het volgende pakket pas leveren als je voor het vorige bent betaald. In de onderhandelingen met je klant kun je al afspraken maken over betalingstermijnen en consequenties als de klant hier niet aan voldoet.

  • Professionaliseer je incassobeheer. Op tijd betaald krijgen begint met weten wanneer je betaald zou moeten krijgen. Je zult dus goed zicht moeten hebben op je administratie. Goede boekhoudsoftware maakt het een stuk makkelijker om op tijd betaalherinneringen te versturen en aan de bel te trekken zodra er iets misgaat. Ook kun je samenwerken met een incassobureau of deurwaarder. Wees hier ook duidelijk over naar je klant: als je betalingstermijn met X dagen wordt overschreden, neemt deze partner de incasso over. En zij hebben vaak veel meer mogelijkheden om je geld te krijgen.

  • Overweeg een kredietverzekering. Met een kredietverzekering weet je 100 procent zeker dat je betaald krijgt voor je levering. Mocht de afnemer immers in gebreke blijven, dan betaalt de verzekeraar. Dit is vooral handig als je erg grote partijen levert en afhankelijk bent van een select aantal grote klanten. Je kunt een kredietverzekering nemen per bestelling, klant of land waarmee je zaken doet. Ook kun je je hele omzet verzekeren: voor een relatief klein bedrag per maand ben je er dan zeker van dat al je facturen worden voldaan. Een partij als Coface doet overigens drie van deze stappen ineen: ze checken je klant, doen incassobeheer en verzekeren het krediet.

Bron : MKB servicedesk

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...