Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Maak een blauwdruk voor creditmanagement

Het maken van een blauwdruk heeft als doel om de bouw van een huis in goede banen te leiden. Hiermee ligt een gedegen plan op tafel dat bouwvakkers, metselaars en timmermannen de juiste instructies biedt om een lekkend dak, scheve muren en ongelijke tegels te voorkomen.

De blauwdruk beschrijft alles, van de afmetingen van kamers tot de locatie van ramen en deuren. Hoewel blauwdrukken voornamelijk worden gebruikt als houvast voor het creëren van fysieke objecten, zijn ze ook geschikt om plannen op andere vlakken te ondersteunen. Zo kan het ook een perfect hulpmiddel zijn om je activiteiten op het gebied van creditmanagement te verbeteren. Hoe? Dat leg ik uit in deze blog.

Zie ook: Factuursoftware zzp en mkb vaak verouderd

Hoe ziet je bestaande creditmanagementstrategie eruit?

Tenzij je een kersverse start-up bent, zal jouw organisatie al een strategie voor creditmanagement hebben. Bij veel bedrijven verandert de creditmanagement strategie na verloop van tijd. De gewijzigde regels en onderdelen van de strategie worden niet altijd in detail vastgelegd – zoals als bij een blauwdruk. In de praktijk betekent dit vaak dat er geen procedures zijn om met afwijkingen en problemen om te gaan. Dit zorgt ervoor dat iedereen zijn eigen aanpak hanteert en problemen niet gestructureerd worden opgelost. Het gevolg? Beleidstechnisch worden er slechte beslissingen genomen en bij reflectie op de vraag ‘waarom doe je dit eigenlijk zo?’, luidt het antwoord ‘omdat we dat altijd zo hebben gedaan’. De eerste stap in het opstellen van een blauwdruk voor creditmanagement is dan ook het onder de loep nemen van je bestaande strategie:

Wat werkt er niet?

Zelfs als het systeem voor creditmanagement prima werkt, is er altijd ruimte voor verbetering. Probeer dus objectief naar je aanpak en strategie te kijken. De beschikbaarheid van rapportages en relevante data biedt uitkomst. Hiermee kun je de effectiviteit van jouw aanpak beoordelen en vaststellen waar verbeteringen nodig zijn.

Wat werkt er wel?

Een kritische evaluatie op het creditmanagement systeem hoeft geen negatieve ervaring te zijn. Naast het uitlichten van problemen is het minstens zo belangrijk om oog te hebben voor wat er wel goed gaat. Dingen die naar behoren werken, wil je natuurlijk niet op de schop gooien. Bovendien kun je van deze succesverhalen leren en verdere verbeteringen op deze positieve aspecten baseren.

Nu echt aan de slag

De huidige situatie in kaart gebracht? Dan kun je nu aan de slag met de blauwdruk voor creditmanagement. Begin bij het definiëren van je doelstellingen. Zorg dat je het einddoel voor ogen hebt en werk vanuit hier terug. Zo weet je zeker dat de strategie bijdraagt aan het beoogde resultaat. Definieer vervolgens de beleidsregels. Denk hierbij aan de betalingstermijnen, tijdlijnen voor klantcontact en de manier waarop je met klanten wil communiceren.

Bestudeer tenslotte de lokale wet- en regelgeving die van toepassing is op creditmanagement. Deze richtlijnen veranderen immers regelmatig en alle beleidsregels moeten aan deze eisen voldoen.

De volgende stap

Of het beleid voor creditmanagement nu ingrijpend zijn gewijzigd of grotendeels gelijk zijn gebleven, communiceer altijd over de blauwdruk. Iedereen binnen de organisatie moet op de hoogte zijn van eventuele wijzigingen van de beleidsregels en daarmee instemmen. Stel ook je klanten op de hoogte van eventuele wijzigingen. Vergeet tevens niet bijbehorende documentatie op basis van de blauwdruk aan te passen, zoals het wijzigen van correspondentiesjablonen, contracten en interne documenten.

Houd er rekening mee dat je blauwdruk voor creditmanagement geen statisch document is. Neem de blauwdruk regelmatig kritisch onder de loep en werk hem bij naarmate de organisatie, de klantenkring en de wet- en regelgeving veranderen.

Kortom, elk initiatief staat of valt met een goede planning, of je nu actief bent in de bouwsector of in een andere branche. Een blauwdruk voor creditmanagement brengt je doelstellingen en strategieën samen. Het document zorgt ervoor dat je over alle benodigdheden beschikt om aan de slag te gaan met creditmanagement. En hoe je dit vervolgens zo efficiënt en doeltreffend mogelijk aanpakt, lees je hier.

Bron : OnGuard, Edwin Merk, SVP Alliances & Partners bij OnGuard

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...