Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Ontdek je sterke punten met benchmarking

Hoe meet je de prestaties van credit management binnen jouw organisatie? Twee populaire methodes zijn benchmarking en gap analysis. Ontdek wat deze methodes voor jou kunnen betekenen: onderstaand en in ‘Tips voor een betere gap analysis’. Bezoek ook regelmatig www.onguard.com voor meer inspiratie om je credit management te verbeteren.

Wat is benchmarking?

Benchmarking is in principe het verzamelen en analyseren van gegevens en deze vergelijken met de prestaties van vergelijkbare afdelingen of organisaties. Het doel van benchmarking is om gemakkelijker inzicht te krijgen en te leren van vergelijkbare situaties. Jouw credit management team kan door benchmarking inzicht krijgen in haar eigen sterktes en zwaktes. Je kunt jouw credit management aanpak vergelijken met die van collega’s in andere bedrijven in verschillende branches, of de aanpak van je concurrenten bestuderen.

Wat zijn de voordelen voor jou?

Inzicht in prestaties is cruciaal voor elke afdeling. Benchmarking is een integraal onderdeel van dit proces – uitgebreide en efficiënte data-analyse stelt credit management teams in staat om hun eigen sterke en zwakke punten te herkennen en die inzichten te gebruiken om hun beleid en processen te verbeteren. Zo kun jij jouw efficiëntie verbeteren en kostbare tijd voor jouw team besparen door onnodig of dubbel werk te voorkomen.
Je verkrijgt inzichten die je kunt bijhouden en waarmee je de voortgang in de toekomst kunt bewaken. De informatie maakt duidelijk hoe jouw teamleden individueel en als team werken en welke resultaten ze hiermee behalen. Op basis hiervan kun je de focus verleggen of besluiten welke opleiding en ondersteuning nuttig kan zijn. Dit kan een positief effect hebben op onderlinge werkrelaties en de betrokkenheid van jouw medewerkers in het algemeen.

Waar begin je?

Het is belangrijk om vooraf te kijken naar de zakelijke doelstellingen van jouw organisatie. Welke plaats neemt credit management in binnen jouw organisatie? Wat zou anders kunnen en wat heb je nodig om die doelen te bereiken? De volgende stap is om duidelijke en meetbare doelen formuleren.
Daarna kun je starten met het verzamelen van informatie die laat zien of en hoe jouw aanpak bijdraagt aan jouw doelen.

De waarde van jouw data

Dus de informatie ligt nu op je bureau: maar dit is niet genoeg! Jouw credit management team heeft tools nodig die de informatie vertalen naar echt bruikbare inzichten. Analytische en/of reporting tools kunnen hierbij nuttig zijn. Deze kunnen je helpen om de beschikbare informatie naar duidelijke overzichten te vertalen die je kunt aanbieden aan je management of andere betrokken decision makers.

Jouw volgende stap naar resultaat

Nu duidelijk is met welke sterke maar ook zwakke kanten je te maken hebt, kun je aan de slag! Onderneem actie en bestudeer best practices van collega’s of concurrenten om jouw processen en beleid aan te scherpen en aan te passen. Hierna is het zaak om de voortgang te blijven meten en monitoren. Dit stelt jou in staat om voortdurend verbeteringen door te voeren voor een effectief credit management nu en in de toekomst.

Contact of meer informatie

OnGuard gelooft dat met de juiste aanpak altijd betere resultaten mogelijk zijn. Het is onze missie om jou te voorzien van de beste credit management software en services zodat jij snellere betalingen kunt realiseren en jouw klantrelaties kunt versterken. Daarmee blijf je anderen altijd een stapje voor. Neem contact op via +31 (0)294 256 666 of contact@onguard.com. En volg @OnGuardHQ op twitter up to date te blijven.

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...