Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Per 1-10-2017: eHerkenning wordt enige inlogmiddel voor zakendoen met de overheid

Wat verandert er?

Ondernemers hebben straks nog maar één inlogmiddel nodig om zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister te regelen.
Bedrijven kunnen vanaf oktober 2017 en 2018 gefaseerd gebruik gaan maken van het inlogsysteem eHerkenning voor het wijzigen van zakelijke gegevens zoals de aangifte omzetbelasting. Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft.

Voor wie?

Alle ondernemers

Wanneer?

De wijziging gaat naar verwachting in op 1 oktober 2017.
Let op: De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

Wat is 

U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven, ondernemers en beroepsbeoefenaren dat met eHerkenning. Een belangrijk verschil is dat DigiD wordt verstrekt door de overheid en eHerkenning door commerciële bedrijven.

Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden. Je kunt het niet overdragen aan iemand anders, zoals een collega. Als gebruiker van eHerkenning kun je door je leidinggevende worden gemachtigd om namens je organisatie te handelen met jullie dienstverleners. Bij de aanvraag van een middel worden 1 of meerdere machtigingen geregistreerd.

Voordelen van inloggen met eHerkenning

Veilig inloggen bij overheden en bedrijven

eHerkenning staat voor veilig inloggen. De overheid en het bedrijfsleven hebben daarom glasheldere afspraken gemaakt over strenge eisen aan veiligheid, betrouwbaarheid en de bescherming van persoonlijke gegevens.

Een kleinere digitale sleutelbos: af van vele wachtwoorden

Dankzij eHerkenning kunt u hetzelfde inlogmiddel bij meerdere organisaties gebruiken, zowel bij de overheid als bij bedrijven. Dit zorgt ervoor dat online identificeren makkelijker wordt én dat u minder wachtwoorden hoeft te onthouden.

Goede beveiligingsmaatregelen

Soms is extra zekerheid nodig die bewijst wie u bent. Een eHerkenning inlogmiddel is daarom beschikbaar op verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Hoe meer zekerheid een organisatie nodig heeft over wie u bent, hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau van het inlogmiddel moet zijn dat u gebruikt. Verder worden eHerkenningsmiddelen altijd persoonsgebonden uitgegeven. Zij kunnen dus niet worden gedeeld of overgedragen.

Efficiënt: Tijd- en kostenbesparend

Niet meer in de rij staan op het gemeentehuis, geen papieren rompslomp meer en uw zaken regelen wanneer u dat uitkomt. Met eHerkenning kunt u efficiënt, betrouwbaar en eenvoudig online zaken regelen bij overheidsinstanties, instellingen en overige organisaties.

Zelf kiezen hoe u inlogt

Bij eHerkenning kiest de gebruiker zelf zijn inlogmethode. Zo is het mogelijk met een mobiele app in te loggen, met een wachtwoord + sms of met een One Time Password via een token. Eenvoudig, snel en betrouwbaar.

Één inlogmiddel voor meerdere diensten

Met eHerkenning heeft u één inlogmiddel waarmee u veilig en snel kunt inloggen op webdiensten van (overheids)organisaties die gebruik maken van eHerkenning. Gemakkelijk, want u hoeft dan meer niet per webdienst een aparte inlogprocedure te volgen of account aan te maken.

 

eHerkenningsmiddel aanvragen

U vraagt zelf eHerkenning aan bij een van de 6 erkende leveranciers. De stappen in onderstaande roadmap leiden u door de belangrijkste aspecten in het aanvraagproces. Via de roze ‘zie’- knoppen krijgt u meer informatie over het betreffende onderwerp.

Spoedprocedure

Mocht u met spoed een eHerkenningsmiddel nodig hebben, dan kunt u gebruik maken van de zogeheten spoedprocedure die leveranciers in zo’n uitzonderlijk geval hanteren. Hier zijn mogelijk extra kosten en specifieke voorwaarden aan verbonden. Controleer voordat u een keuze maakt voor een leverancier of zij een spoedprocedure hanteren. Deze informatie is te vinden op de individuele pagina’s van elke leverancier of laat u hierover informeren door uw erkende leverancier eHerkenning.

Bron: Ondernemersplein & eHerkenning

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...