Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Pilot FraudeInfodesk gestart

Op 1 september 2015 is Stichting Aanpak Financieel-economische Criminaliteit in Nederland (Safecin, tevens h.o.d.n. Fraudehelpdesk) enthousiast gestart met de voorbereidingen van een pilot om financieel-economische criminaliteit tegen het bedrijfsleven in kaart te brengen. In de contacten met verschillende bedrijven en (vertegenwoordigers van) het bedrijfsleven ontdekten wij de behoefte om op dit vlak centraal iets te organiseren. Verschillende initiatieven zijn al eerder ondernomen maar niet van de grond gekomen vanwege de commerciële geaardheid van de initiatiefnemers.

FraudeInfodesk

De FraudeInfodesk is een zelfsturende en niet commerciële, onafhankelijke organisatie die in nauwe samenwerking met commissies vanuit de verschillende sectoren samenwerkt en opkomt voor de belangen van ondernemers op het gebied van de Fraudebestrijding. Hierin is mede van belang dat wij voor een opzet hebben gekozen om landelijk en cross-sectoraal samen te werken met verschillende partijen uit het bedrijfsleven. De pilot wordt nauwgezet gevolgd door de politiek, mede in het licht van de ontwikkeling van het plan van het huidige kabinet voor een te concipiëren Kaderwet. Deze Kaderwet is bedoeld om publiek-private informatiedeling op het gebied van financieel-economische criminaliteit mogelijk te maken. Gekozen is voor het systeem van Cifas die in de U.K. sinds 1988 werkzaamheden voor het bedrijfsleven op het gebied van fraudebestrijding uitvoert en coördineert. Het systeem is in de loop der jaren uitgegroeid tot een Nationaal U.K. fraudeplatform en kent momenteel meer dan 350 aangesloten leden en circa 3.000.000 live meldingen. 63% van de fraude opgespoord door CIFAS werd geïdentificeerd door het afstemmen van gegevens tussen verschillende sectoren. Door de aangesloten leden werd in 2015 meer dan £ 1 miljard schade voorkomen door gebruik van dit systeem.

Deelnemers en ondersteuners

fraudeinfodesk

Er bestaat thans commitment van de hierboven genoemde 9 participerende organisaties voor de duur van de pilot, lopend van 1 januari 2017 tot 1 mei 2018. Het aantal participanten kan de komende maanden worden uitgebreid.
Daarnaast is een eenmalige bijdrage door het ministerie van Veiligheid en Justitie t.b.v. de opstart van de pilot FraudeInfodesk aan SafeCin toegezegd.

Vanuit relatiemanagement lopen er verschillende contacten met andere bedrijven en is een wensenlijst gemaakt van bedrijven die benaderd worden voor deelname aan de pilot. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door het zenden van een e-mail (klik hier).
Gebruikerssessies

De eerste meeting is inmiddels gepland voor 26 januari aanstaande bij VNO-NCW/MKB-Nederland te Den Haag. Tijdens deze meeting zal de officiële aftrap voor het project worden gegeven, partijen nader met elkaar kennis maken en afstemming plaatsvinden over de samenwerking.

Via dit informatiebulletin houden wij u regelmatig op de hoogte omtrent de ontwikkelingen en de voortgang van de pilot. Mocht u interesse hebben in deelname, neemt u dan contact met ons op. Wenst u dit bulletin niet meer te ontvangen, klik dan hier.

Wij wensen u een gezond, succesvol en fraudeloos 2017

Vriendelijke groet,
mr. F.(Fleur) van Eck,directeur-bestuurder SafeCin & John W. Nihot RAE,  projectmanager SafeCin Infodesk

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...