Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Vanaf 1 april energie-betaalachterstanden altijd melden bij schuldhulpverlening

Energiebedrijven moeten vanaf 1 april 2018 betaalachterstanden het gehele jaar melden bij schuldhulpverlening. Dat betekent dat ze niet mogen worden afgesloten van energie en gas.

Op dit moment mag een energieleverancier een klant alleen niet afsluiten in de wintermaanden. Als de klant in een traject zit voor schuldhulpverlening dan mogen ze ook niet meer afgesloten worden.

Problemen rondom achterstand vaak niet meer te overzien

De groep mensen die al moeite hebben met het betalen van de energierekening komen anders nog meer in de problemen. En het ministerie wil dat vanaf volgend jaar voorkomen. Wanneer een klant te maken krijgt met achterstanden bij de energieleverancier dan lopen zij vaak tegen een muur aan. Ze worden veelal van het kastje naar de muur gestuurd en de kosten lopen daardoor op. Kosten die deze groep al niet kan betalen. Energieleverancier Nuon is al eerder met een dergelijke pilot gestart.

Tijdige schuldhulpverlening voorkomt afsluiting

Het is gebleken dat veel huishoudens die afgesloten worden vaak ook in de winter geen energie en gas hebben. De grote steden zijn daarom pilots gestart om deze huishoudens te ondersteunen. Er wordt tijdig hulp verleend zodat ze financieel niet nog verder in de problemen komen. En gas water en licht blijven toch een belangrijke levensbehoefte. Vorig jaar werden er zo’n 10.000 wanbetalers afgesloten van gas water en licht. Ook bleek dat er maandelijks zo’n 4500 wanbetalers worden aangemeld bij de schuldhulpverlening.

Gas en licht overstappen bespaart u honderden euro’s per jaar

Voor gezinnen die te kampen hebben met betalingsproblemen wordt de problematiek alleen maar groter bij nog meer schulden. Heeft u zelf te maken met betalingsproblemen? Kaart dit zo snel mogelijk aan bij de energieleverancier. Op die manier kunt u samen met de energieleverancier tot een oplossing komen. Het vergelijken van gas en licht kan een flink voordeel opleveren. In de meeste gevallen kunt u tot €450 per jaar besparen. Op die wijze verlaagt u meteen uw voorschotnota. Belangrijk is dat u de goedkoopste energie vindt waardoor u meer lucht krijgt en geld overhoudt.

Schulden terugdringen

In de praktijk blijkt echter dat klant-debiteuren waarvan de schulden oplopen en de energielevering wordt beëindigd in de zomerperiode, ook in de winterperiode zonder energie zitten en gezondheidsproblemen kunnen krijgen. De verwachting is dat door de meldingen in de zomer het aantal afsluitingen in die maanden ook kan worden verlaagd. Tegelijkertijd verwacht de sector ook dat extra meldingen zullen leiden tot minder schulden en/of schulden die problematisch worden.

Mag mijn energieleverancier mij van energie afsluiten als ik niet betaal?

Als u niet reageert op betalingsherinneringen mag uw energieleverancier de levering van energie afsluiten. Uw energiebedrijf mag u niet afsluiten als u een betalingsregeling heeft of schuldhulpverlening heeft aangevraagd.

Waarschuwing vóór afsluiting energie

Uw energieleverancier stuurt u minimaal 1 herinnering als u uw energierekening of uw maandelijkse voorschotten niet betaalt. Bij deze herinnering wijst de leverancier u op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening. En biedt de leverancier aan uw gegevens aan een schuldhulpverlener te geven. Daarna stuurt uw energieleverancier u een brief ‘einde levering’ voor de afsluiting van uw energie. Dat gebeurt alleen als u niet betaalt én niet reageert op de brief of de brieven. Ook geeft hij aan de netbeheerder door dat hij het contract met u beëindigt.

Dit geldt alleen voor elektriciteit en gas. Niet voor warmte als stadsverwarming  of blokverwarming.

Afsluiten van energie voorkomen door hulp bij schulden

U krijgt van uw netbeheerder een ‘afsluitbrief’ als uw energieleverancier het contract stopt. Deze brief kondigt de afsluiting van de energielevering aan. Deze afsluiting kunt u voorkomen. Dit kan als u binnen 10 dagen na ontvangst van de brief het probleem met uw energieleverancier oplost. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling af te spreken. Uw energieleverancier sluit u dan niet af.

Houdt u zich niet aan deze regeling? Dan kan de energieleverancier u alsnog afsluiten.

Wanneer aanmelden voor schuldhulp?

Lukt het u niet om een afspraak te maken om uw rekening te betalen? Dan moet u zich aanmelden bij een schuldhulpverleningsinstantie. Op de betalingsherinnering van de energierekening staat wanneer u dit uiterlijk moet hebben gedaan. Meldt u zich niet of niet op tijd of wordt uw verzoek afgewezen? Dan kunt u worden afgesloten. Is uw verzoek geaccepteerd en houdt u zich aan de regeling? Dan mag de energieleverancier u niet afsluiten.

Regels en afspraken voor afsluiting

In de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas staan andere regels waaraan het energiebedrijf zich bij afsluiting aan moet houden. In enkele gevallen mag de energieleverancier u bij gezondheidsrisico’s of in de winterperiode afsluiten.

De regels voor afsluiting van elektriciteit en gas staan ook op de site van Consuwijzer.

Bron: Janssen & Janssen & Rijksoverheid & Energievergelijking, Beeldmateriaal Volkskrant

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...