Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

VCMB Roundtable Big Data en Creditmanagement

“De hele wereld is straks online: internet houdt niet op bij de landsgrens”. In Nederland maakt 95% van de bevolking gebruik van internet, een mobiel en social media. B2B staat aan het begin van de groei van data.

Maarten Stramrood, Chief Digital Officer bij Brenntag Group, schetst in zijn presentatie voor de VCMB round table hoe Big Data al geïntegreerd is ons leven.

De ontwikkelingen op digitaal gebied gaan steeds sneller en hebben een steeds grotere impact op het leven van mensen. Dit geeft ongekende mogelijkheden voor bedrijven, maar maakt het vaak ook steeds complexer. Hierbij wordt vaak het woord Digitale Transformatie gebruikt. Digitalisering is eigenlijk niets nieuws, dit heette vroeger automatisering. Verwachting wordt gedreven door klanten, niet door strategie.

Trends

Vaak zonder dat we het weten, werken we mee aan een trend. Bewust of onbewust hebben we toestemming gegeven aan internet bedrijven om mee te kijken in onze persoonlijke en bedrijfsgegevens. Een aantal trends die gaande zijn:

  • Explosie van data: Ontwikkeling data nog explosiever; Opslag steeds goedkoper; Gedreven door cloudopslag; Kosten verwaarloosbaar
  • Groei connected diveces : In Nederland al gemiddeld 8 devices per huishouden
  • Vergrijzing: Enorme demografische veranderingen; Meer vrije tijd; Meer besteedbaar vermogen
  • Verschuiving leiderschap: Millenials nemen veel posities komende 10 jaar over; Enorme impact op werkomgevingen en verwachtingen;
  • Privacy: Schizofrenie in benadering privacy; Wetgeving is niet meer nationaal te regelen;
  • Cyber security: Awareness bij bedrijven moet omhoog!; Grootste groei sector; Hackers kennen geen grenzen;
  • Snelle ontwrichting B2B: Financiering is ruimschoots beschikbaar; Start ups zijn momenteel meest populaire werkgever; Veel concurrentie op Europees niveau; Transitie op landenniveau.

Veranderingen

Maarten geeft aan dat hij steeds meer structurele veranderingen ziet die altijd al gaande zijn, maar nu veel zichtbaarder zijn. Er zijn een aantal verschillende manieren hoe je aan kunt kijken tegen digitale mogelijkheden, er is geen goed of fout, je zult alleen wel iets moeten doen.

Digitale transformatie zorgt voor andere marketing, manier van werken waar veroorzaakt door veranderend klantgedrag. Agile werken is upcoming: het werken in kleine teams die hun doelstelling moeten halen.

Digitale service

De klant staat centraal. De vraag van de klant bepaald de toekomst van de digitale service:

  • Groei digitale transacties – alle service via de website
  • Grotere groei dan sales
  • In 2016 95% van alle service transacties
  • Op langere termijn het meeste potentieel voor elk bedrijf
  • Alles gebaseerd op insights en data

Middels het dunning proces bij Ziggo zijn ruim 200.000 klanten per jaar behouden doordat klachten die betalingsproblemen veroorzaken eerder zijn geïdentificeerd en beter zijn opgevolgd.

Datapunten

Elke customer journey kan het makkelijkst in kaart gebracht worden door te kijken naar beschikbare datapunten. Sommige datapunten zullen al beschikbaar zijn, andere zitten wellicht verborgen. Deze verborgen punten zijn echter wellicht al gewoon beschikbaar. Digitale data zijn altijd beschikbaar en kunnen gecombineerd worden met offline data. Launch & Learn: test 1 datapunt en test dan verder. Datapunten zijn ook te gebruiken voor B-journeys:

voorbeeld Ziggo organisatie

Big Data en verandering van business model

Met Big Data wordt het mogelijk om je business model te veranderen. Bedrijven als GE & Philips Medical zijn al zover dat hun producten niet verkopen of leasen maar aanbieden voor pay per use.                                                                                                             Investeringen naar pay per use op basis van Big Data analyse is mogelijk!

Advies

De presentatie van Maarten Stramrood geeft een doorkijk naar de toekomst van Big Data en creditmanagement. Structureel inzicht in de resultaten door data-analyse, het gebruik van datapunten voor het opstellen van een C-journey en B-journey en de customer feedback loop geeft de inzichten om processen continue te optimaliseren. Met de gedragsdata- en handelings-databronnen  beschikt ieder bedrijf over een enorme soms verborgen databron! Als de creditmanagement- en marketingafdelingen effectief gaan samenwerken hebben bedrijven een grote stap gezet in het effectief gebruikmaken van eigen data.

VCMB Round Tables

Sinds 2017 organiseert het VCMB maandelijks een round table voor haar leden om ontwikkelingen en innovaties met elkaar te bespreken die mogelijk impact hebben op het creditmanagement vak. Voor elke bijeenkomst wordt een expert uitgenodigd om zijn of haar visie over het onderwerp te delen met de aanwezigen, waarna aansluitend de groep met elkaar discussieert over de mogelijke impact daarvan op het creditmanagement domein. Onderwerpen die eerder aan de orde kwamen tijdens de VCMB round tables waren o.a. Blockchain, Artificial Intelligence en Credit Matching. In het najaar staan onder andere de volgende onderwerpen op de agenda: impact van de nieuwe privacywetgeving (GDPR), Payment Services Directive 2 (PDS2) en Fraude management.

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...