Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Verbeterplan Incasso overhandigd aan Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft op 10 november 2015 het Verbeterplan Incasso van de Consumentenbond in ontvangst genomen. Het plan is bedoeld om de rechtspositie van consumenten in incassotrajecten te verbeteren. De Partij van de Arbeid en de ChristenUnie hebben inmiddels aangekondigd met een wetsvoorstel te komen.

Het Verbeterplan Incasso (pdf) vraagt maatregelen van zowel de Tweede Kamer, als de incasso- en deurwaarderssector. De Consumentenbond pleit onder meer voor verplichte opleidingseisen en een toezichthouder voor de incassosector. Als consumenten hun rekening niet betalen, hebben ze daar meestal een reden voor. Ze willen wel betalen, maar kúnnen het nu even niet, of zij willen niet betalen, omdat zij de vordering betwisten.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Veel consumenten worden op dit moment de dupe van onbeschofte incassobureaus en deurwaarders, die onbegrijpelijke rekeningen sturen en volstrekt onbereikbaar zijn. Daarnaast kunnen incassokosten tientallen tot honderden keren meer worden dan de oorspronkelijke vordering. Als consument sta je in zo’n traject bij voorbaat al met 3-0 achter, en is de kans groot dat je veel dieper in de schulden belandt. Dat kan en mag niet de bedoeling zijn.’

Meldpunt Incasso

De Consumentenbond heeft het Verbeterplan opgesteld mede aan de hand van ervaringen die consumenten hebben achtergelaten op het Meldpunt Incasso. De binnengekomen meldingen gaven een ontluisterend beeld van hoe consumenten in een incassotraject vaak behandeld worden. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt bevestigde dat beeld in een vernietigend rapport, dat op 5 november 2015 uitkwam.

Uitgangspunten van Verbeterplan

1. De meeste consumenten die niet op tijd betalen, willen wel, maar kúnnen niet betalen. Of zij willen niet betalen omdat
zij de vordering betwisten. Deze consument, en niet de bewuste wanbetaler, moet het uitgangspunt zijn van de wet
en van de incassoprocedures van bedrijven, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders.
2. De wet en de incassoprocedures van bedrijven, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders moeten erop gericht zijn,
om consumenten met maatwerk in staat te stellen hun schulden op gecontroleerde wijze af te lossen.
3. Het is maatschappelijk onwenselijk dat de wet en incassoprocedures van bedrijven, incassobureaus en
gerechtsdeurwaarders tot gevolg hebben, dat relatief kleine schulden tientallen of zelfs honderden keren over de
kop gaan, waardoor de consument nog verder in de schulden komt.

Lees hier het volledige Verbeterplan

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...