Veronica Flyckt van Experian: Bedrijven maken steeds meer gebruik van Open Banking

Van transactiedata naar waardevolle klantinzichten: de rol van Open Banking

Open Banking wordt wereldwijd steeds populairder en één van de belangrijkste redenen hiervoor is dat consumenten steeds meer bereid zijn om hun data te delen. Ze willen echter wel de garantie dat bedrijven de veiligheid van hun data kunnen waarborgen en de waarde van het delen van data kunnen aantonen.

Uit het Experian 2022 Business and Consumer Insight Report blijkt dat ongeveer de helft van de consumenten erkent dat ze hun data willen delen om toegang te krijgen tot een product of dienst. Bijna de helft van de consumenten is bereid bedrijven toegang te verlenen tot hun financiële informatie om hulp te krijgen bij online aanvraagcontroles voor financiële producten.

De bereidheid van consumenten om data te delen biedt bedrijven veel kansen. Door deze data te gebruiken kunnen bedrijven bruikbare inzichten krijgen en hun prestaties verbeteren om zo een betere en meer gepersonaliseerde customer experience te bieden. En wanneer de customer experience verbetert, is de kans groter dat consumenten meer data willen delen.

Dit zorgt voor een opwaartse spiraal van Open Banking. De belofte van een betere customer experience stimuleert financiële dienstverleners en telecombedrijven om te investeren in Open Banking. Het is dan ook niet gek dat 68% van de ondervraagde bedrijven uit het eerdergenoemde onderzoek al heeft geïnvesteerd in Open Banking en dat nog eens 26% dit van plan is. Bovendien is 60% van de bedrijven enthousiast over de kansen die Open Banking biedt.

Toestemming van de consument is essentieel

Voor bedrijven is de waarde van Open Banking duidelijk. Veel consumenten zien er echter nog niet de waarde en voordelen van in. Om klanten die nog aarzelen bij het delen van hun data verder aan te moedigen, moeten bedrijven deze waarde-uitwisseling duidelijk onder de aandacht van potentiële klanten brengen.

Uit het onderzoek van Experian blijkt dat 50% van de consumenten bereid is om regelmatig inzicht te bieden in hun banktransacties zodat de kredietverlener hun financiële situatie kan monitoren en verbeterde financiële ondersteuning kan bieden.

Het onderzoek toont ook aan dat 54% van de consumenten meer steun zou willen van bedrijven waarvan ze geld hebben geleend om ervoor te zorgen dat ze geen betalingen missen. Open Banking is hierbij cruciaal omdat hiermee continu de betaalbaarheid kan worden gemonitord. Door inzicht te krijgen tot banktransacties kunnen bedrijven consumenten beter ondersteunen gedurende de gehele looptijd van een lening.

Kredietscores verbeteren met transactiedata

Bedrijven maken steeds meer gebruik van Open Banking bij diverse aspecten van hun bedrijfsvoering. Een van de belangrijkste onderdelen is risicobeoordeling. Hier komt transactiedata van Open Banking goed van pas.

Bedrijven kunnen transactiedata gebruiken om een risicobeoordelingsscore te ontwikkelen, en deze combineren met scores van kredietbureaus om inzicht te krijgen in de kredietwaardigheid of betaalbaarheid. Door verschillende databronnen te combineren kunnen bedrijven een veel sterker risicobeoordelingsmodel opbouwen dan mogelijk is met alleen een score van een kredietbureau. Transactiedata maakt het mogelijk een gedetailleerd inzicht te krijgen in elke klant en dit maakt het uiterst waardevol voor de beoordeling van het risico gedurende de gehele levenscyclus van de klant.

Uit het onderzoek blijkt ook dat er allerlei kritische en belangrijke use cases voor Open Banking zijn, zeker voor bedrijven. Naast risicobeoordeling zijn betalingsdiensten, betaalbaarheidsbeoordelingen, identiteits- en inkomensverificatie, het opsporen van kwetsbare klanten en persoonlijk financieel beheer hiervan enkele voorbeelden.

De reis naar Open Data

Open Banking is slechts het begin van een veel grotere verschuiving naar een economisch systeem dat gebaseerd is op Open Data. Het gaat hierbij niet alleen om het delen van rekeninggegevens, maar ook om data uit andere sectoren, zoals verzekeringen, telecommunicatie, energie en zelfs overheidsdata. In deze nieuwe wereld zal data moeiteloos en vrijwel in real-time worden uitgewisseld, waardoor oude, tijdrovende handmatige processen zoals het afdrukken en verzenden van documenten tot het verleden behoren.

Open Data zal niet alleen bedrijven in staat stellen om veel traditionele, handmatige praktijken op te geven, maar ook het aantal stappen verminderen dat digitale processen nog steeds vertraagt. Denk hierbij aan het downloaden en uploaden van documenten voor een hypotheekaanvraag. Dit is vooral belangrijk voor financiële diensten en telecombedrijven die al lang worstelen om een naadloze online customer experience te bieden. Dit komt door het aantal procedures en controles dat nodig is om aan de wettelijke voorschriften te voldoen.

Met Open Data kunnen bedrijven de totale digitale ervaring verbeteren en de ondersteuning aan klanten stroomlijnen. Zo kunnen persoonlijke informatie en financiële documenten veilig worden bewaard in een digitale identiteitsportefeuille die de consument zelf beheert. Dit stelt klanten in staat om gemakkelijker en sneller een aanvraag in te dienen, terwijl bedrijven financiële controles effectiever kunnen uitvoeren.

De verschuiving naar Open Data zal financiële diensten en telecombedrijven in staat stellen om de verwachtingen van de klant te overtreffen en te communiceren met een ongekende eenvoud. Het is echter belangrijk dat bedrijven deze voordelen duidelijk communiceren naar potentiële klanten. Bedrijven die hierin slagen, hebben een voorsprong op hun concurrenten in dit nieuwe tijdperk van zakelijke dienstverlening.

Veronica Flyckt, Directeur Experian Nederland