Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Voorkom identiteitsfraude en oplichting

Fraude is een snelgroeiende plaag in het bedrijfsleven. Fraudeurs zijn actief in vrijwel alle bedrijfstakken en worden steeds vindingrijker. Het gebruik van vervalste bedrijfsgegevens of van de gegevens van andere bedrijven door fraudeurs vormt een serieus bedrijfsrisico. Daarom is het belangrijk dat bedrijven proactief actie ondernemen om zich te beschermen en de schade te beperken.

Fraudeurs zijn goed georganiseerd: ze maken nieuwe telefoonnummers en e-mailadressen aan, vervalsen bestelformulieren of deponeren valse cijfers bij de Kamer van Koophandel om op krediet geleverd te kunnen krijgen.
Het is daarom raadzaam extra alert te zijn, ook wanneer een order door een buitenlands bedrijf geplaatst wordt of het om een voor u nog
onbekende debiteur gaat. Lees meer

Voorkomen is beter dan genezen

Nog een paar tips, omdat genezing in de meeste fraudegevallen niet mogelijk is:
• Oplichters vergeten vaak te onderhandelen over prijzen, terwijl dit in uw branche misschien wel gebruikelijk is.
• Laat u niet misleiden door de kennis van een potentiële klant, men is vaak verrassend goed ingelicht over het doen en laten van de markt waarin u opereert.
• Oplichters slaan vaak hun slag gedurende de vakantieperiode of in de weken voorafgaande aan nationale feestdagen. Men weet dat de bezetting van veel bedrijven tijdens die periodes onder druk staat en/of dat het in sommige branches een piekperiode betreft waardoor de alertheid bij orderacceptatie of debiteurenbeheer soms afneemt.
• Het is altijd raadzaam om bij nieuwe klanten eerst op vooruitbetaling te leveren. Let daarbij op dat een oplichter in veel gevallen vertrouwen probeert te “kweken” door een aantal kleine leveringen vooruit of snel te betalen alvorens met een grotere order
op kredietbasis zijn slag te slaan.

Een fraudeur kan zich ook voordoen als uw leverancier

Een deel van de genoemde punten verdient ook aandacht op het moment dat een leverancier of schuldeiser u vraagt adres- of bankrekeninggegevens te wijzigen. Gevallen van phishing en overschrijvingen naar valse bankrekeningen komen ook nog steeds
veelvuldig voor. Het is daarom van belang om alle verzoeken tot wijziging (van adressen of bankrekeningnummers) altijd via de bij u bekende gegevens van uw leverancier te verifiëren.

Tot slot

Bent u toch het slachtoffer van fraude, doe dan aangifte. In sommige gevallen kunnen de daders achterhaald worden en met voldoende bewijs kunnen zij bestraft worden voor bijvoorbeeld deelname aan een criminele organisatie, faillissementsfraude, verduistering, oplichting, flessentrekkerij, valsheid in geschrift, witwassen en/of heling.

Lees meer

Bron : Coface

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...