Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Voorkom problemen met betaling facturen: zit er bovenop!

De economie draait weer op volle toeren. En dat houdt nog wel even aan, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ondernemers zijn druk met nieuwe orders. Maar hoe zit het met de betaling van die orders? Weet u wel zeker dat u uw geld krijgt?

Johan Geeroms, Senior Riskmanager bij Euler Hermes Nederland geeft tips hoe u wantbetaling voorkomt, wat u moet doen als betaling achterwege blijft en hoe u voorkomt dat de eigen zaak door wanbetaling onderuit gaat.

Vraag een handtekening

Geeroms: “Voordat u een deal afsluit, zorg eerst dat uw leverings- en betalingsvoorwaarden op orde zijn. Laat klanten weten wat uw voorwaarden zijn. Des te sterker staat u later bij de rechter, als het zover komt. Twijfelt u over uw voorwaarden? Check bij de beroepsvereniging of zij misschien een standaardovereenkomst hebben en verklaar deze van toepassing op de overeenkomsten met uw afnemers. Schroom niet om dit document voor akkoord te laten ondertekenen door uw klant.”

Een mooie grote order wil iedereen wel. Maar u wilt uiteindelijk ook uw geld zien. Geeroms raadt ondernemers aan om de kredietwaardigheid van klanten te checken. Dat kan bij handelsinformatiebureaus en kredietverzekeraars. “Controleer ook bij de Kamer van Koophandel of u met de juiste entiteit (juridische bedrijfsvorm) zakendoet.”

Neem betaaltermijn heel serieus

Nagenoeg alle bedrijven vermelden op hun facturen een betalingstermijn. “Moeten ze bij u binnen 2 weken betalen? Staat dat onder uw nota? Neem dat ook serieus”, zegt Geeroms. “Stuur direct een herinnering als betaling uitblijft. Betaalt uw klant dan nog steeds niet? Stuur na de tweede herinnering een laatste aanmaning en geef daarin aan dat de vordering wordt verhoogd met de buitengerechtelijke incassokosten en wettelijke rente zodra de vordering wordt overgedragen aan een incassobureau.” Geeroms raadt ondernemers aan om de werkzaamheden voor een klant te staken na (maximaal) 3 achterstallige nota’s. “Laat uw klant dat ook weten.”

Hoe komt u aan uw geld?

Als een nota open blijft staan, bel dan in plaats van mailen. “Persoonlijk contact werkt beter. Maak een afspraak over de verdere afhandeling en noteer dat ook. Die afspraak kunt u ter bevestiging ook nog naar de klant sturen. Zo pepert u het er extra goed in.”

Blijft betaling nog steeds uit, dan kunt u volgens Geeroms het incasso het beste overdragen aan een professionele partij. “Via een rechtsbijstandsverzekering of kredietverzekering start u eenvoudig een incassoprocedure en besteedt u dit zonder extra kosten aan een expert uit. Heeft u een kredietverzekering? Informeer de verzekeraar dan tijdig over de uitblijvende betaling.”

Voorkom dat wanbetaling uw zaak onderuit haalt

Hoe groot is het risico dat u loopt bij wanbetaling?  Geeroms: “Ondernemers weten zelf vaak heel goed van welke opdrachtgever of deal ze sterk afhankelijk zijn. Als het risico erg groot is, tref dan maatregelen. Zet bijvoorbeeld geld opzij of sluit een kredietverzekering af.”

Mee weten over hoe u uw debiteurenbeheer kunt optimaliseren? Wij schreven hierover een whitepaper Focus op Debiteurenbeheer, 9 tips. Download deze gratis op eulerhermes.nl

Bron : Euler Hermes

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...