Sneller betaald worden!
Incasso Tips
1. Persoonlijk werkt beter
Als er niet op tijd betaald wordt, vertrouw dan niet op standaard papieren aanmaningen bij een incasso zaak. Pak de telefoon en bel zelf* de opdrachtgever om te vragen waarom er niet betaald is. Maak een betaalafspraak en bevestig die in een persoonlijke e-mail.
*niet overlaten aan de medewerker van de boekhouding. Maak gebruik van de persoonlijke relatie.
2. Een goede factuur wordt sneller betaald
Zorg voor een duidelijke factuur die past bij de wensen van de klant.
Denk aan het inkoopnummer en de juiste adressering. Vermeld de datum waarom uiterlijk betaald moet zijn. Dus niet ‘binnen 14 dagen betalen’ maar ‘vóór 18 mei betalen’. Sluit aan bij je offerte; schrijf bijvoorbeeld ‘zoals afgesproken in onze offerte van (datum) die door u op (datum) is goed gekeurd’.
3. Snel factureren
Stuur de factuur snel! Hoe langer het duurt voor je de factuur stuurt, hoe (veel) later die betaald wordt. Klanten zijn vergeetachtig. Hoe sneller je ze herinnert aan je goede levering/dienstverlening – hoe sneller er betaald wordt.
Zet je eigen paraaf met pen op de factuur, zodat de ontvanger kan zien dat die persoonlijk gecontroleerd is.
4. Spreek een redelijke betalingstermijn af
U kunt per klant c.q. per opdracht een betalingstermijn afspreken. Dat moet u wel duidelijk bevestigen aan uw klant. De wettelijk maximale betalingstermijn is 30 dagen. In uitzonderingsgevallen kan 60 dagen worden afgesproken. Langere betalingstermijnen hoeft u niet te accepteren, die zijn zelfs in de wet verboden.
5. Snel overdragen voor incasso
Veel MKB’ers wachten veel te lang voor ze de factuur overdragen ter incasso. Omdat ze denken dat het wel goed komt. En omdat ze de klantrelatie niet willen beschadigen. Hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans dat er betaald wordt. En een correcte, respectvolle benadering van de klant beschadigd de relatie echt niet.
6. BTW terug vragen aan de fiscus
Als een factuur niet betaald wordt, hoeft ook de BTW niet aan de fiscus afgedragen te worden. Dus als de betaaltermijn overschreden wordt, kan de BTW terug gevraagd worden bij de volgende BTW aangifte (niet vergeten af te dragen als er alsnog betaald wordt…)