Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Is mijn bedrijf te klein voor een credit management beleid?

Klanten hun rekeningen laten betalen is soms een behoorlijke klus. Veranderingen in contactgegevens, genegeerde berichten, cashflow problemen – al deze (en vele andere) redenen om als klant niet te kunnen of willen betalen, betekenen dat credit management teams keihard moeten werken om geld binnen te halen en de cashflow op orde te houden.

Organisaties van iedere omvang moeten omgaan met late of zelfs niet betalers.

Van de grote multinationals tot het MKB en de ZZP’ers, het lijkt erop dat geen enkel bedrijf immuun is voor klanten die niet of niet tijdig betalen. Wat doet je hieraan als ondernemer? Je kunt ervoor kiezen om facturen en aanmaningen te blijven versturen, maar je kunt ook proactieve maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat jouw klanten weten wat je van hen verwacht. Hoe? Door een credit management beleid op te stellen, waarin je jouw eisen en procedures duidelijk omschrijft.

Het verschil tussen MKB en grote bedrijven

Het is eenvoudig te denken dat een bedrijf al snel te klein is voor een credit management beleid. Misschien stuur je maar een paar facturen per maand of heb je een lage omzet en een klein team. Echter is het verschil tussen kleine en grotere bedrijven helemaal niet zo groot. Het categoriseren van organisaties door bijvoorbeeld het aantal werknemers of de omzet die ze genereren is veel minder relevant dan dat het ooit was. Bedrijven met misschien maar een handvol medewerkers, maar een klantenbestand over de hele wereld, zorgen ervoor dat de grenzen tussen het MKB en grote bedrijven vervagen.

In plaats van te kijken naar de bedrijfsgrootte is het handiger om te kijken naar de verschillende functies die men in jouw bedrijf vervuld. Als je een heel team hebt die zich toelegt op het achtervolgen van late betalingen, dan is een beleid zeker een aanvulling. Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw bedrijf één persoon in dienst heeft die verantwoordelijk is voor de late betalingen. Deze persoon spendeert misschien maar een paar dagen per maand aan credit management en dan is alles wat je nu doet goed genoeg. Maar wat als jouw bedrijf groeit? Naarmate jouw onderneming groter wordt, veranderen de eisen en is een credit management beleid een welkome aanvulling.

Waarom een credit management beleid altijd belangrijk is

Het hebben van een credit management beleid betekent dat er geen verrassingen zijn. Geen verrassingen voor het salesteam wanneer zij een nieuwe klant binnenhalen of met een klant om tafel gaan. Geen verrassingen voor het credit management team wanneer je moet bedenken hoe om te gaan met een laat betalende klant. En geen verrassingen voor de klant die niet tijdig een factuur betaalt. Maar er zijn meer voordelen:

  • Tijdbesparing
    Het nemen van beslissingen per case neemt veel tijd in beslag en dat is precies wat er gebeurt als je geen beleid hebt. Met een vast beleid weet iedere credit manager precies wat hem te doen staat.
  • KPI aanscherping
    KPI’s kunnen onder andere helpen om probleemgebieden te identificeren. Door het credit management proces te stroomlijnen, creëer je overzicht en efficiëntie.
  • Professionaliteit en één gezicht
    Zonder beleid is het waarschijnlijk dat ieder persoon in je team taken op een andere manier oppakt. Hierdoor kunnen klanten een andere behandeling krijgen. Om een consistentieniveau in jouw team te realiseren, is het aan te raden dezelfde regels en richtlijnen te hanteren.
    Bovendien helpt een beleid ervoor te zorgen dat iedereen in het team een klant op een gelijke manier behandelt. Als een teamgenoot ziek of met verlof is, kan iemand anders eenvoudig de taken oppakken en de klantvragen beantwoorden.
  • Cashflow verbeteringen
    De cashflow is essentieel voor een bedrijf. Geld komt uit betaalde facturen, zodat jij als werkgever jouw medewerkers en leveranciers kan betalen. Daarnaast doe je hiermee investeringen om jouw producten of diensten te verbeteren. Als het geld niet binnenkomt, zorgt dat voor ernstige problemen. Het beleid zorgt voor een duidelijk overzicht.

Ook jóuw bedrijf is groot genoeg voor een credit management beleid

Uiteindelijk is geen enkel bedrijf te klein om een credit management beleid op te stellen. Ieder bedrijf zou een beleid moeten hebben om ervoor te zorgen dat uitstaande betalingen op een eerlijke, consistente en effectieve manier worden behandeld.

Om meer te weten te komen over de beschikbare hulpmiddelen om het credit management in jouw bedrijf te verbeteren, jouw uitstaande saldo te verlagen en de cashflow te verhogen, download je hier het stappenplan en tips voor het opstellen van een credit management beleid.

Bron: Onguard

Gerelateerde artikelen

Sms vs. WhatsApp

Sms vs. WhatsApp

Wanneer zet je sms in en wanneer is WhatsApp de beste keuze? Anno 2018 stapt bijna niemand nog de deur uit zonder zijn of haar mobiele telefoon en de...

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...