Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Tip: 4 regels om je eerste klanten binnen te halen

Je hebt een geweldig idee en de ambitie om er iets van te maken. Maar hoe overtuig je die eerste klanten om jouw product of dienst af te nemen? Dé formule voor gegarandeerd succes bestaat niet. Wel kunnen we je enkele handige tips geven om jouw eerste klanten te werven.

Focus niet alleen op de voorstanders

Bij het presenteren van je idee of product is het altijd verstandig om meer te focussen op de mensen met kritiek dan de mensen die jouw idee geweldig vinden. Stel je voor: 9 van de 10 aanwezigen vinden jouw idee fantastisch. Je bent al snel geneigd om een gat in de lucht te springen. Maar die ene ‘negatieveling’ is van groot belang. Deze persoon kan de voorstanders namelijk met enkele rake opmerkingen snel overtuigen van de eventuele zwakke kanten van jouw idee.

Maar laat je niet afschrikken door sceptici. Veel baanbrekende producten en diensten hebben bergen weerstand doorstaan. Het is zeker niet zo omdat anderen niet meteen in jouw idee geloven, dat je het maar beter kan laten varen. Volg je gevoel. Neem de kritiek ter harte en voer eventuele aanpassingen door. Zo verbeter je jouw idee alleen maar. Focus daarom altijd meer op een ‘nee’ dan op een ‘ja’.

Gepassioneerde klanten en nichepubliek zijn van kapitaal belang

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Bij het uitbouwen van je klantenbestand blijft dit van groot belang. Begin klein. Zorg voor een beperkte basis van geëngageerde klanten en check geregeld wat ze van jouw product of dienst vinden. Vergeet je duizendste klant. Een kleine groep klanten die fan zijn van jouw product of dienst én het promoot bij vrienden en familie, dat is was je nodig hebt.

Het is heel verleidelijk om in te spelen op een algemene behoefte, maar een nichemarkt met hoge nood aan specifieke producten of diensten biedt meer opportuniteiten. Kijk naar websites als Yelp en Craigslist, deze zijn ook lokaal begonnen om pas veel later de internationale markt te veroveren.

Eerst aftasten, dan verkopen

Om zeker te zijn dat iemand jouw product of dienst wilt kopen, staat je maar één ding te doen: op de markt brengen die handel. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Soms heb je meer tijd en geld nodig maar wil je wel weten hoe het zit met de vraag naar jouw producten.

Wat kan je dan doen? Een mogelijkheid is het opzetten van een website met alle informatie over jouw product of dienst, aangevuld met interessante en leuke content. Zet de website online en zorg dat je bezoekers op je pagina krijgt (via een advertentie bijvoorbeeld). Door op te volgen hoeveel bezoekers geëngageerd en geïnteresseerd zijn, kan je een schatting maken van de vraag naar jouw product of dienst. Als een derde van de websitebezoekers actief bezig is met je content, dat zit je best vrij goed. Focust slechts 10% zich op wat je te zeggen hebt, werk dan nog wat verder aan je product of dienst voordat je het op de markt brengt.

De waarde van ‘gratis’

Een bewezen manier om de interesse in jouw product of dienst in te schatten, is door het gratis weg te geven. In het beste geval creëer je een buzz: mensen praten over wat je te bieden hebt. En je hebt meteen een goede indicatie hoe groot de vraag voor een betalende versie zal zijn.

Er zijn ook uitzonderingen. Gratis heeft soms ook een negatieve bijklank. Het kan de indruk wekken dat jouw product of dienst niet goed genoeg is om voor te betalen. Of dat er iets schort aan de kwaliteit. Toch stellen we in het algemeen dat wanneer je jouw product of dienst niet gratis kwijtraakt, er een grote kans is dat je met een structureel en grondig probleem zit.

Als alles goed gaat, heb je al snel je eerste klanten binnen.

bron : Atradius

Gerelateerde artikelen

Sms vs. WhatsApp

Sms vs. WhatsApp

Wanneer zet je sms in en wanneer is WhatsApp de beste keuze? Anno 2018 stapt bijna niemand nog de deur uit zonder zijn of haar mobiele telefoon en de...

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...