Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Sms vs. WhatsApp

Wanneer zet je sms in en wanneer is WhatsApp de beste keuze?

Anno 2018 stapt bijna niemand nog de deur uit zonder zijn of haar mobiele telefoon en de smartphone is onmisbaar geworden in ons dagelijks leven. Logischerwijs zetten wij bij 10FORIT middels berichtenservices de smartphone in om contact met uw klanten mogelijk te maken. Zo is het tegenwoordig redelijk eenvoudig om via sms of WhatsApp afspraken in te plannen met klanten, cliënten of patiënten, uw producten en diensten onder de aandacht te brengen of een klant te herinneren aan een openstaande factuur.

Maar wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee communicatiekanalen? De belangrijkste voor- en nadelen hebben we voor u onder elkaar gezet.

Sms

Sms’ en is voor mobiele begrippen een redelijk traditionele manier om met elkaar te communiceren. Met de komst van de smartphone maken met name jongeren steeds meer gebruik van andere middelen, waaronder Messenger, Telegram en natuurlijk WhatsApp. Sms wordt echter door de meeste consumenten meer op waarde geschat als het gaat om zakelijke communicatie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld berichten van een zorgverlener, nutsbedrijf of bank. Meldingen dat facturen klaar staan of een afspraakherinnering zijn eenvoudig via sms naar een grote groep klanten toe te sturen. Een belangrijk voordeel is dat ook klanten zonder internetverbinding het bericht gewoon ontvangen.

Een bedrijf betaalt per verzonden bericht. De kosten zijn afhankelijk van het aantal berichten dat verzonden wordt en van de provider. Sms biedt uitstekende mogelijkheden berichten op een precieze tijd te verzenden of om analyses te maken van verzonden berichten.

WhatsApp

WhatsApp voor zakelijk gebruik is enorm in opkomst. Met name jongeren vinden WhatsApp een hele gangbare manier om met elkaar te communiceren. Zij maken bijna geen onderscheid tussen zakelijk en persoonlijk verkeer. Daarom kan dit juist voor bedrijven positief zijn omdat het contact met klanten nog laagdrempeliger wordt.

WhatsApp is vooral heel geschikt om snel te reageren op klantvragen. Door die laagdrempeligheid nodigt het uit sneller in contact te treden met elkaar. Hoewel het voor veel mensen moeilijk voor te stellen is, heeft nog niet iedereen in Nederland een smartphone en laat staan WhatsApp geïnstalleerd. Dat is wel een vereiste voor de inzet van WhatsApp binnen uw omnichannel communicatie.

Voor het inzetten van WhatsApp betaalt u alleen een vast bedrag voor de service, verder zijn er geen kosten aan verbonden. Het versturen en ontvangen van WhatsApp berichten is gratis.

Welke keuze maak je dan?

Geen van de communicatiemiddelen zijn een doel op zich. Het is vooral belangrijk om te bekijken welke van deze middelen het beste past bij de doelgroep en waarvoor het ingezet wordt. Voor klantenservices van bedrijven is WhatsApp uitermate geschikt omdat WhatsApp een snelle manier is om vragen van klanten te beantwoorden. Wanneer je naar een grote groep klanten een servicebericht wilt sturen, leent sms als communicatiemiddel zich hier weer goed voor.


Bron: 10FORIT

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...