Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Tips en risico’s bij internationaal ondernemen

Veel bedrijven staan nog aarzelend tegenover exporteren. Internationaal zakendoen is namelijk helaas niet zonder risico. Waarvoor moet u dus op uw hoede zijn? En belangrijker: hoe voorkomt u de mogelijke risico’s van internationaal ondernemen?

De risico’s die verbonden zijn aan exporteren, kunnen u ervan weerhouden om de internationale markt op te gaan. Dat terwijl internationale handel ook veel kansen biedt. Om u bewust te maken van de mogelijke gevaren die u loopt bij internationaal zakendoen, hebben we de 7 belangrijkste risico’s op een rijtje gezet.

1.  Verschillen in taal, cultuur en wetgeving

Taalbarrières, een vreemde munt met schommelende wisselkoersen en vooral een andere zakencultuur kunnen voor problemen zorgen. Verdiep u ook in de wetgeving van andere landen, zodat u bijvoorbeeld weet welke producteisen er gelden. Meer informatie hierover vindt u op deze website van RVO.

2.  Een persoonlijke band ontbreekt

Anders dan bij zakendoen dichter bij huis, kunt u als u internationaal onderneemt niet zomaar even een bezoek brengen aan een buitenlandse klant. Een persoonlijke band opbouwen is daarom moeilijk. Daarnaast bent u daardoor vaak ook niet voldoende op de hoogte van de organisatie en de mensen erachter, waardoor het lastig is om mogelijke risico’s in te schatten.

3.  Snel problemen oplossen is moeilijk

Door de afstand en het tijdsverschil is het veel moeilijker om snel problemen op te lossen. Als er een probleem is met uw internationale klant, dan kan het zijn dat de werkdag daar nog niet is begonnen of juist net is geëindigd. De momenten om de zaken met elkaar af te stemmen zijn daardoor schaars.

4.  Minder bedrijfs- en marktgegevens beschikbaar

In veel landen staat de sector van kredietwaardigheidsbedrijven nog in de kinderschoenen. Dat terwijl betrouwbare bedrijfsgegevens cruciaal zijn om berekende risico’s te nemen. Voor bedrijven in het buitenland zijn dus ook minder bedrijfs- en marktgegevens openbaar beschikbaar, waardoor het lastig is om een correct en compleet (financieel) beeld te krijgen van de tegenpartij.

5.  Er gelden andere regels en gebruiken

Een ander risico is dat contractbesprekingen moeizaam verlopen omdat ze vaak onderworpen zijn aan andere regels en gebruiken. Onze Nederlandse wet- en regelgeving beschermt u niet tegen contracten die in het buitenland zijn afgesloten. Garantie op betaling heeft u zo dus niet.

6.  Langere betalingstermijnen

Culturele opvattingen over betalingen verschillen sterk van land tot land. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de betalingstarieven die lokale bedrijven hanteren. De praktijk leert immers dat de betalingstermijnen langer zijn voor facturen die naar een buitenlandse klant gaan.

7.  Bedrog en fraude

Er kan sprake zijn van bedrog, fraude en de vrees om helemaal niet betaald te worden. Dit laatste is voor Nederlandse ondernemers zelfs een van de belangrijkste redenen om niet te gaan exporteren. Hoewel veel landen een eigen anti-corruptiewetgeving hebben, werkt deze wetgeving in de praktijk helaas niet overal even goed. Dit vergroot het risico op wanbetaling des te meer.

Gerelateerde artikelen

Sms vs. WhatsApp

Sms vs. WhatsApp

Wanneer zet je sms in en wanneer is WhatsApp de beste keuze? Anno 2018 stapt bijna niemand nog de deur uit zonder zijn of haar mobiele telefoon en de...

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...