Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Vijf stappen om uw credit management te verbeteren

Heeft u weleens het gevoel dat u klem zit tussen de dilemma’s ‘klant’ of ‘cash’? Aan de ene kant is klantbehoud van levensbelang, maar tegelijkertijd moet u focussen op kostenbesparingen. Uw DSO moet laag blijven, risico’s moet u zoveel mogelijk vermijden, maar uiteraard zonder de relatie met uw klanten te beschadigen. Begin vandaag! Overweeg om af en toe even niets te doen. U kunt meer bereiken als u uw energie slimmer verdeelt en alleen op het juiste moment de juiste actie onderneemt.

  1. Evalueer uw huidige aanpak

Hoe lang is het geleden dat u uw huidige aanmaningsbeleid invoerde? Is dit nog up-to-date? Door regelmatig uw processen en procedures onder de loep  te nemen kunt u hoogstwaarschijnlijk resultaten boeken. Met welke regelmaat onderneemt u actie en op welk moment? Zijn uw inspanningen op het juiste moment gepland, en is de hoeveelheid en het aantal effectief?

  1. Plan intelligente acties

Pas uw acties aan op het bedrag van de uitstaande facturen. Kijk uit dat u niet te veel tijd besteedt met het najagen van kleine bedragen. Een e-mail is een snelle en voordelige manier om uw klant aan zijn uitstaande factuur te herinneren. Gaat het om een groter bedrag, dan kun u overwegen een brief te sturen. Dit kost u nog steeds niet veel tijd, maar is alweer een stukje formeler en past goed bij een dergelijke situatie. Als het bedrag van een uitstaande factuur een bepaalde grens overschrijdt, kunt u wellicht het beste de telefoon pakken en uw klant direct bellen. Het investeren van uw tijd in een persoonlijk gesprek zal zich zeker terugbetalen in deze situatie.

  1. Plan gerichte acties

Segmenteer uw klanten in groepen gebaseerd op een combinatie van informatie en criteria:

  •       interne informatie (historisch betaalgedrag en nagekomen afspraken);
  •       externe informatie (kredietinformatie);
  •       risk level (gebaseerd op historie, bedrijfstak, land).

Verdeel uw klanten over verschillende profielen en pas uw aanmaanstrategie hierop aan.

  1. Plan acties op het juiste niveau

Zorg dat u acties laat uitvoeren door een collector van het juiste niveau. Het is belangrijk dat de collector qua niveau past bij de situatie en degene waarmee contact opgenomen moet worden. Een combinatie van het openstaande bedrag en het klantprofiel kan u helpen met de beslissing of u voor een bepaalde case een junior of senior collector voor moet inzetten.

  1. Onderneem proactieve acties

Overweeg om ook eens een actie te plannen voor de vervaldatum van uw facturen. Dit lijkt misschien een extra inspanning, maar het kan u op de lange termijn tijd en geld besparen. Het geeft u de kans om mogelijke vragen of klachten over uw levering of factuur voortijdig te signaleren in plaats van na de vervaldatum.

Gerelateerde artikelen

Sms vs. WhatsApp

Sms vs. WhatsApp

Wanneer zet je sms in en wanneer is WhatsApp de beste keuze? Anno 2018 stapt bijna niemand nog de deur uit zonder zijn of haar mobiele telefoon en de...

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...