Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

Meerdere gevallen van fraude en oplichting gemeld

► Phishingmail namens Netflix in omloop
Nu phishingmail uit naam van banken, creditcardmaatschappijen en IBAN minder succesvol is storten de criminelen zich op het misbuiken van de naam van andersoortige bedrijven.
De Fraudehelpdesk waarschuwt het ook in Nederland groeiende aantal Netflix-gebruikers op te passen voor een phishingmail. Kijk hier voor meer informatie over phishingmails.
► Factuur ‘blokkeren dienstverlening’ niet van KPN
KPN is de dupe van identiteitsfraude. Er zijn verschillende valse nota’s in omloop waarin zowel de naam, de huisstijl en de gegevens van het telecombedrijf worden misbruikt. Alleen het bankrekeningnummer is anders… Het gaat om vier verschillende valse facturen met als onderwerp blokkeren dienstverlening.
► Betalingstermijn T-Mobile niet verstreken
Wie een mail krijgt van T-Mobile waarin staat dat een factuur nog niet is betaald en dat het bedrag kan worden overgemaakt via een 3V Voucher, kan dat weggooien. De provider is de dupe van identiteitsfraude.
► ABN AMRO stuurt geen mail over IBAN E.Dentifier
Een mail ontvangen waarin ABN AMRO vraagt een IBAN E.Dentifier aan te vragen? Ga hier niet op in. Het is een phishingmail verstuurd door oplichters uit zijn op persoonlijke gegevens. Dat is onder meer te zien aan het e-mailadres en de algemene aanhef.
► Mails Rabobank werk van oplichters
Oplichters hebben uit naam van Rabobank een phishingmail verstuurd met als onderwerp ‘U dient nog uw actualisatie te voldoen voor 15 januari’. Reageer niet op het bericht vol met taalfouten, maar gooi het gelijk weg! Er zijn ook mails in omloop met een andere datum. Daarnaast komt een e-mail over een noodzakelijke beveiligingsmethode en de Rabo Scanner ook niet van Rabobank. Klik ook hier niet op de links en verwijder de berichten.
► Voorschotfraude: geen prijzen in online kerstmis loterij
In de prijzen gevallen bij een ‘online kerstmis loterij’ terwijl u nergens aan meedoet? Dan moeten de alarmbellen gelijk gaan rinkelen. Het gaat hier om loterijfraude, een vorm van advance fee-fraude. Ook hier het advies: ga er niet op in, stuur deze door naar de Fraudehelpdesk en verwijder ze daarna. Dergelijke oplichters zijn uit op uw persoonlijke gegevens voor identiteitsfraude. Bij deze fraudevorm vragen de criminelen vaak vooraf een vergoeding te betalen voor bijvoorbeeld belastingen, juridische kosten en bankkosten en beloven daarna de prijs uit te keren. Dat gebeurt echter nooit. Daar staat ook een lijst met dubieuze afzenders van loterijen.

bron : fraudehelpdesk

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...