Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer of klik hier om te accepteren. Accepteren Lees meer

VCMB - Verbonden door creditmanagement kennis!
VCMB

MKB Trends voor 2016

Met welke trends moeten ondernemers rekening houden in 2016? Dutch Network Group (DNG), het bedrijf achter ons online ondernemersplatform MKB Servicedesk, presenteerde op 29 september voor de vierde keer de MKB Trends. De drie trends die DNG signaleert voor het nieuwe jaar zijn:
Ondernemers zijn de nieuwe helden. Nederland gaat ondernemerschap meer ruimte geven in het nieuwe kalenderjaar
Van creatie naar curatie. Bijna alles is al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Daarom moet de focus niet liggen op het creëren van iets nieuws, maar op het verbeteren (cureren) van wat er al is
Van internationaal naar hyperlokaal. De hele wereld is binnen handbereik, o.a. door de digitalisering van de samenleving. Multinationals bepalen wat iemand koopt en uit welk land dat komt. Door deze ontwikkelingen groeit juist de interesse in lokale producten en initiatieven.

Wat betekenen deze trends voor jou en voor de partijen waar jij mee samenwerkt? Een korte uitleg.

Van werknemend naar ondernemend

Je leven lang voor één werkgever werken is niet meer van deze tijd. En überhaupt het hebben van een vaste baan is steeds minder gangbaar. Daar zijn de ruim 1 miljoen zzp’ers in ons land het levende bewijs van. Nederland gaat ondernemerschap meer ruimte geven in het nieuwe kalenderjaar.

Op dit moment is 8 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer (bron: Erasmus Universiteit Rotterdam). Terwijl 79,1 procent van de Nederlanders aangeeft ondernemerschap een goede carrièrekeuze te vinden (bron: GEM 2014). Er komt dan ook verandering aan. Ondernemen is geen vies woord meer, ondernemen is cool. Ondernemers zijn de nieuwe helden.

Je hebt ook niet veel meer nodig om succesvol ondernemer te worden. Internet heeft het ondernemerschap gedemocratiseerd. Kijk naar YouTubesterren als Enzo Knol, die honderden miljoenen weergaven heeft op zijn YouTubekanaal. Simpelweg door filmpjes te uploaden heeft hij zichzelf tot een ontzettend sterk merk ontwikkeld. En hij is niet de enige. Wat dacht je van Giel, Stefan en Thomas van Stuk TV, en Mascha van Beautygloss? Deze supersterren zijn de voorbeelden van de kinderen van nu, van jouw kinderen, als je die hebt.

Van creatie naar curatie

Eigenlijk is bijna alles al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Daarom moet je niet de focus leggen op het creëren van iets nieuws, maar op het verbeteren (ook wel: cureren) van wat er al is. Dat betekent dat de focus moet liggen op het filteren, aanpassen en laten aansluiten van jouw boodschap op een bepaalde doelgroep.

Laat jouw content aansluiten op de wereld van degene die jij wilt bereiken. Update een oude blog of een andere gedateerde tekst in plaats van continu met iets nieuws proberen te komen. Zorg dat jouw visuele en tekstuele communicatie jouw doelgroep inspireert en vooruithelpt. Dat dit werkt, blijkt nu bijvoorbeeld al uit het succes van sites als BuzzFeed, Upworthy en Mashable: ze selecteren en becommentariëren op eigen wijze online informatie. Er is voor elke groep lezers, van designers tot kattenliefhebbers, wel een ‘curated hub’ (red. een plek waar ze verzamelde informatie vinden die voor hen interessant is). In het MKB Trendsrapport lees je over Bram Kanstein, die met zijn Startup Stash een mooi voorbeeld geeft van hoe je curatie in je voordeel kunt gebruiken als ondernemer. Ook vind je tips om zelf aan de slag te gaan.

Van internationaal naar hyperlokaal

De hele wereld is binnen handbereik. Dat komt voor een groot deel door de digitalisering van onze samenleving. Hierdoor weten we vaak eerder wat er zich afspeelt in China, dan dat we weten hoe het met de overbuurman gaat. Multinationals bepalen wat jij koopt en uit welk land dat komt. Daar heb jij niet veel over te zeggen.

Door deze ontwikkelingen groeit de interesse in lokale producten en initiatieven. Producten die gemaakt zijn door mensen die bij jou in de buurt wonen en waar je met trots over kunt zeggen dat ze uit jouw regio komen.

Deze interesse in lokale producten zie je onder andere terug in de enorme groei van het aantal lokale bierbrouwers. Dat aantal is in twee jaar tijd van 200 naar 320 gegaan. “Lokaal kan de redding van de regio zijn”, stelt Alain Schepers, auteur van de Bierbijbel en mede-initiatiefnemer van Bierista.nl. “Als je lokaal gaat ondernemen in krimpgebieden, kies dan voor een bedrijf dat past bij de landelijke omgeving en kan fungeren als een toeristische trekpleister. Juist die ondernemingen brengen leven in de regio. De sociale interactie tussen bewoners bevorderen levert een hogere kwaliteit van leven in de gemeenschap op.”

Deze trend kun jij toepassen door te werken met lokale leveranciers en een lokaal assortiment, door diensten aan te bieden die gebonden zijn aan de locatie van jouw klant. Denk hierbij aan intiatieven als Thuisafgehaald.nl, waarbij je een maaltijd bij je buren haalt en SnappCar, die je de mogelijkheid biedt de auto van je buurtgenoten te lenen.

Lokaal heeft alles in zich om internationaal te verslaan.

Wil je het volledige MKB Trendrapport bekijken? Lees het online magazine MKB Trendrapport

Gerelateerde artikelen

© 2018 VCMB Maatwerk software door Way2Web

Wanneer onderneemt u actie bij het signalen van betalingsachterstanden?

Laden ... Laden ...